Anatolian Journal of Emergency Medicine
Yazarlar: ["Seyran BOZKURT BABUŞ", "Çağrı Safa BUYURGAN", "Ataman KÖSE", "Akif YARKAÇ", "Gülhan TEMEL", "Hakan AYTAN"]
Konular:-
DOI:10.54996/anatolianjem.1177098
Anahtar Kelimeler:Acil servis,COVID-19 pandemisi,Hasta özellikleri,Maliyet
Özet: Amaç: COVID-19 salgınının dünya çapında büyük sağlık ve toplumsal etkileri oldu. COVID-19 pandemisinin acil servis başvurularındaki göreceli değişikliği tanımlamak ve acil servise (AS) başvuran hastaların profilini ortaya çıkarmak amaçlandı. Gereç ve Yöntemler: Pandeminin belirli bir dönemi olan 11.03.2020-23.04.2020 tarihleri arası ve ona denk düşen pandemik olmayan 11.03.2019-23.04.2019 tarihleri arasında AS’e başvuran 18 yaş ve üstü hastaların verileri retrospektif olarak inecelendi. İki dönemde AS’e başvuran hastaların sıklığı, sosyodemografik, klinik ve maliyet özellikleri karşılaştırıldı. Bulgular: AS’e hasta başvuru oranı pandemi olmayan dönemde %69.6 iken, pandemi döneminde %30.4 olarak hesaplanmıştır (p<0.001). Pandemi olmayan dönemde 18-24 yaş (p<0.001), pandemi döneminde 45-64 ve ≥ 65 yaş gurubundaki hastaların başvuru oranlarının daha yüksek olduğu tespit edildi (p<0.001). Pandemi döneminde ambulansla transfer edilen hasta oranının (p<0.001), “çok acil” hasta başvuru oranının (p<0.001), konsültasyon (p<0.001) ve laboratuvar tetkik istenme oranlarının daha yüksek olduğu tespit edildi (p<0.001). Pandemi döneminde servis ve yoğun bakıma yatırılan hasta oranları daha fazlaydı (p<0.001). Pandemi olmayan dönemde ölüm oranı %0.7 iken, pandemi döneminde bu oran %1.6 tespit edildi (p<0.001). Pandemi olmayan dönemde başvuran hastalarda toplam fatura, pandemi döneminde başvuran hastalarda ise ortalama fatura tutarı daha yüksek tespit edildi (p<0.001). Pandemi döneminde başvuran hastaların ambulansla AS’e transfer edilme (OR 9.947, CI 8.65-11.44), çok acil triaj kategorisinde olma (OR 1.892, CI 1.712-2.09), hastanede ölüm (OR 2.263, CI 1.69-3.03) riskinin daha fazla olduğu ve toplam fatura tutarının her birimlik artış için 1.004 kat arttığı tespit edildi. Sonuç: Pandemi dönemde AS’e genel hasta başvuru oranı ve acil olmayan başvuru oranları azalırken, “çok acil” olan hasta başvurusu, mortalite ve hasta başı maliyet artmıştır. Çalışmamızdan elde edilen bulgular acil servislerin yoğunluğunu azaltmak için gelecekteki müdahalelere rehberlik edebilir.