Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi
Yazarlar: ["Funda UZDU YILDIZ", "Hadiah KAHHALEH"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Yabancı dil olarak Türkçe,Konuşma Becerisi,Konuşma Becerisinde Karşılaşılan Zorluklar,Sistematik Derleme.
Özet: Bu çalışmada, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen yurt dışındaki yabancı öğrencilerin konuşma anında yaşadıkları zorlukların neler olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada 20 makale incelenerek değerlendirmelere tabii tutulmuştur. Seçilen çalışmalar Türkiye dışında farklı ülkelerdeki Türkçe öğrenen yabancıların Türkçe konuştuklarında yaptıkları hatalardan bahsetmektedir. Farklı yaş grupları ve farklı seviyelerden kişilerin katılım sağladığı çalışmalardaki veriler sistematik yöntem ile toplanmıştır. İncelenen makalelerde, Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yaşadığı zorlukların neler olduğu ayrı ayrı belirlenmiş ve detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Çalışma boyunca elde edilen veriler ve sonuçlar karşılaştırılarak yaş grupları ve seviyelere göre Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştıkları zorluklar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Verilerin analiz edilmesi sırasında çalışmaların %32’sinde Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin telaffuz sorunu yaşadıkları, %11’inin genel zorluklarla karşılaştıkları, %14’ünün söz varlığı eksiklikleri çektikleri, %14’ünün gramer sorunları yaşadıkları; %8’inin konuşma kaygısı duydukları; %8’inin öz güven sorunuyla karşı karşıya oldukları; %8’inin ifade etme sorunu çektikleri ve %5’inin vurgu zorluklarıyla karşılaştıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin konuşma zorluklarını seviyelerine göre inceleyen makalelerde, başlangıç düzeyindeki (A1/A2) katılımcıları ele alan makalelerin oranının %18; orta düzeydeki (B1/B2) katılımcıları içeren makalelerin oranının %18; ileri düzeydeki katılımcıları (C1/C2) ele alan makalelerin oranının %5 olduğu görülmüştür. Düzey belirtilmeyen makalelerin oranının ise %59 olduğu belirlenmiştir. Yaşa göre yapılan incelemelerde ise ortaokuldan katılımcıları içeren makalelerin oranının %5; lisanstan katılımcıları içeren makalelerin oranının %67; lisansüstünden katılımcıları içeren makalelerin oranının ise %5 olduğu tespit edilmiştir. Yaş belirtilmeyen makalelerin oranının %24 olduğu görülmüştür.