Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Yazarlar: ["Burak KURAL", "Fatih BEKTAŞ", "Vedat AYAN", "Fatih ORÇAN", "Selami YÜKSEK"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Oryantiring,Spor,Problem Çözme,Kendi Kendine Liderlik.
Özet: Amaç: Bu araştırmada, oryantiring sporcularının problem çözme becerilerini ve kendi kendine liderlik algılarını etkilediği düşünülen bazı değişkenlerin belirlenmesi ile problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2017’de Trabzon ilinde gerçekleştirilen 4. kademe oryantiring yarışmasına katılan 115 erkek (%53,5), 110 kadın (%46,5) toplam 215 oryantiring sporcu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak problem çözme envanteri, kendi kendine liderlik ölçeği ve sporcuların kişisel özelliklerini belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada uygulanan ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 22.0 paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü varyans (ANOVA), korelasyon, regresyon ve t-testi analizleri kullanılmıştır. Problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasındaki korelasyon katsayısı-.29 ve .01 alfa seviyesinde anlamlıdır. Bulgular: Araştırmada yapılan analizler sonuçlarına göre, erkek ve kadın oryantiring sporcuların kendi kendine liderlik ve problem çözme becerileri toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Lise, lisans ve lisansüstü eğitim durumu açısından problem çözme puan ortalamalarında anlamlı farklılık var iken, kendi kendine liderlik puan ortalamalarında anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir. Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre oryantiring sporcuların problem çözme becerileri ve kendi kendine liderlik algıları arasında anlamlı düzeyde negatif korelasyon vardır. Ayrıca erkek sporcuların kendi kendilerine liderlik algıları kadın sporculara göre daha düşük iken, problem çözme becerilerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.