Gümrük ve Ticaret Dergisi
Yazarlar: ["Emre ÖZSALMAN", "Ömer Faruk DERİNDAĞ"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması,Karbon Vergisi,Modern Tarife Dışı Engeller
Özet: 2050 yılına kadar karbon nötr bir kıta olma hedefi olan Avrupa Birliği (AB), bu hedefe ulaşabilmek için karbon vergisi ve Emisyon Ticaret Sistemini (ETS) devreye aldı. Ancak karbon vergisi ve ETS şirketlere ciddi maliyetler yükleyebileceğinden şirketler üretimlerini kıta dışına taşıyıp “karbon kaçağına” sebep olabilmektedirler. Bunun önüne geçebilmek için AB, Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizmasını (SKDM) 2023 yılı itibariyle hayata geçirmeyi planlamaktadır. Bu kapsamda, demir-çelik, çimento ve gübre başta olmak üzere üretimleri sırasında yoğun karbon salımına neden olan sektörlere ait ürünlerin AB dışından ithal edilmesi halinde ithalatçı için ek vergi yükü getiren bu mekanizma ile “karbon kaçağının” engellenmesi hedeflemektedir. İlave bir gümrük vergisi olarak planlanan bu mekanizmanın sürdürülebilir çevre anlamında olumlu çıktılar üretmesi öngörülmüş olsa da dünya ticareti üzerinde ne gibi etikler yaratacağı tartışma konusudur. Dünya ticaretinin yanı sıra AB’nin alacağı çeşitli kararlar ile tarife dışı engel olma potansiyeli olması ve bu uygulamanın da Türkiye’nin dış ticaretini olumsuz etkileyeceği düşünülmektedir. Bu çalışma ile, ilave vergi yükümlülüğü olan SKDM’nin bir ticari koşul olarak modern bir tarife dışı engele dönüşebilme potansiyelinin ortaya konulması ve Türkiye-AB ticaretine olası etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır