Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi

Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi

ÖĞRETMENLERİN COVİD-19 AŞISINA YÖNELİK TUTUMLARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yazarlar: ["Süleyman GİRGİN", "Mehmet TUNA", "Zülfer ERDEM Bu kişi benim"]

Cilt - , Sayı Cilt: 5 Sayı: 1 , 2023 , Sayfalar -

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Pandemi,Covid-19,Aşı,Öğretmen,Tutum

Özet: Kişilerin bir olguya yönelik tutumları ile bu tutumlarının olumlu ya da olumsuzluğunu etkileyen faktörlerin bilinmesi yapılacak çalışmalarda doğru yönde tutum arttırıcı tedbirler alınmasını sağlayacaktır. Covid-19 pandemisi toplumun neredeyse tamamını etkilemektedir. Öğretmenlik mesleğinin toplumca örnek alınan bir statüye sahip olması, öğrencileri ve ailelerini etkileyen konumda olması sebebiyle toplum sağlığı açısından öğretmenlerin aşıya karşı tutumları büyük önem arz etmektedir. Öğretmenlerin tutumlarının tespit edilerek bunu etkileyen faktörlerin bilinmesi, tutumlarının olumlu yönde geliştirilme çalışılmalarında neler yapılması gerektiğine dair önemli fikirler verecektir. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin Covid-19 aşısına yönelik algı ve tutumlarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir’in farklı ilçelerinde görev yapan ve farklı branşlarındaki 86 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin cinsiyet, branş, meslekteki kıdem ve medeni durum değişkenleri üzerinden farklılıklar incelenmiştir. Araştırma deseni olarak karma yöntem desenlerinden “Yakınsayan Paralel Desen” kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verilerini toplamak için Geniş ve arkadaşları tarafından uyarlanan “Covid-19 Aşısına Yönelik Tutumlar Ölçeği” kullanılmış olup nitel verileri toplamak için ise 4 açık uçlu soru sorulmuştur. Açık uçlu sorular betimsel analiz yöntemi kullanılarak, “Covid-19 Aşısına Yönelik Tutumlar Ölçeği” ile toplanan veriler SPSS 24 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Veri analizleri sonucunda çalışma grubunun Covid-19 aşısına yönelik tutumları ortaya konmuştur. Değişkenler arasındaki farklılıklar bağımsız örneklem T testi ve Tek yönlü varyans (ANOVA) testi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularında öğretmenlerin aşıya yönelik tutum ortalamalarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Çalışma gurubunu oluşturan öğretmenlerin Covid-19 Aşısına yönelik tutumlarına dair ölçek bulguları incelendiğinde kadın ve erkek öğretmenler arasında, evli ve bekâr bireyler arasında anlamlı bir fark olmadığı ancak kıdem düzeyine göre ve branşlara göre ölçek bulguları incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar incelendiğinde ise aşı olan öğretmenlerin %72 sinin daha güvenilir buldukları için ve/veya yurtdışı çıkışlarında mRNA aşısının kabul edilmesinden dolayı mRNA aşısını tercih etmiş oldukları, henüz aşı olmamış öğretmenlerin %65 inin Türk aşısını bekledikleri, aşı olmak istemeyen öğretmenlerin aşı hakkındaki seminerlere katılmak isteyip istemedikleri hususu değerlendirildiğinde ise aşı olmamış öğretmenlerin, aşı hakkında otorite sahiplerinin seminerlerine katılmak istedikleri ancak aşı hakkındaki düşüncelerinin değişmeyeceğini belirttikleri görülmüştür.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA