Kafdağı
Yazarlar: ["İmran TURHAN", "Sait YILDIRIM", "Eda GÜLBETEKİN"]
Konular:-
DOI:10.51469/kafdagi.1218526
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Verimlilik,Kaynaştırma,Öğretmen tutumları,Okul öncesi eğitimi,Education,Efficiency,Inclusion,Teacher attitudes,Preschool education
Özet: Bu çalışmanın amacı kaynaştırma eğitime ihtiyaç duyan çocukların içinde yaşadığı toplum ve çevreye uyum becerileri kazanmalarına yardımcı olmak aynı zamanda bu kaynaştırma eğitimi ile özel gereksinimli bireylerin küçük yaşlardan itibaren kendi akranları ile aynı ortamda bulunarak toplumda birbirinden farklı özelliklere sahip kişilere saygı göstermek özel gereksinimli bireylerin sosyal kabulünde artış sağlayacaktır. Kaynaştırma programı ve eğitimlerinin amacına ulaşmasında en etkili kişi olan öğretmenlere büyük görevler düşmektedir. Okul öncesi eğitim kurumlarında kaynaştırma öğrencilerinin öğretmen verimliliğine etkisini incelemek ve karşılaşılan güçlükleri tespit etmek amacı ile Iğdır il genelinde 17 anaokulunda 126 öğretmene kaynaştırma eğitimi ile ilgili duygular tutumlar ve kaygılar ölçeği anketi uygulanmıştır. Yapılan çalışma için Etik Kurul belgesi alınmış olup nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca araştırmadan sağlanan verilerin SPSS v.23 analiz programı kullanılarak yapılan istatistiksel analiz sonuçları verilmiştir. Çalışmada yer alan öğretmenlerin %83,3’ü (105) kadın, %16,7’si (21) erkektir. Öğretmenlerin %79,4’ü (100) il merkezinde, %15,1’i (19) ilçe merkezinde ve %5,6’sı (7) köyde görev yapmaktadır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 804, “Tutum” alt boyutunun Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 738 ve “Kaygı” alt boyutunun Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 638 olarak tespit edilmiştir. “Duygu” alt boyutunun puan ortalaması (12,14±3,024), “Tutum” alt boyutunun puan ortalaması (12,73±2,214) ve “Kaygı” alt boyutunun puan ortalaması (13,44±2,787) orta düzeyde olduğu söylenebilir. Öğretmenler genellikle kaynaştırma eğitimine karşı olumsuz tutum göstermektedirler. Bunun nedeni ise özel eğitime muhtaç çocuklar ve ihtiyaçları konusunda yeterli bilgiye sahip olmamalarıdır. Bu durum öğretmenlerde kaygıya yol açmakta ve sınıf içindeki verimliliğini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Kaynaştırma programı ve uygulanacak eğitiminin amacına ulaşabilmesi ve öğretmen tutumlarının olumlu yönde değiştirilmesi için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi ve mahalli olarak düzenlenecek hizmet içi kurs ve seminer çalışmalarında, öğretmenleri özel eğitime muhtaç çocuklar ve ihtiyaçları konusunda yeterli düzeyde bilinçlendirme öğretmenin verimliliğini olumlu yönde arttıracaktır.