Dünya İnsan Bilimleri Dergisi
Yazarlar: ["Hatice PEHLEVAN BERBER"]
Konular:-
DOI:10.55543/insan.1176923
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Modernleşme,Okul
Özet: Genel bir kavram olarak eğitim asırlardır tartışılan konuların başında gelmektedir. Eğitim, toplumsal, ekonomik, politik ve kültürel alanda oldukça etkili sonuçlar doğurmaktadır. Bununla birlikte hâkim paradigmaların altında dönemsel koşullardan da etkilenmekte ve çeşitli ihtiyaçlara cevap verecek şekilde yapılandırılmaktadır. Modernleşme olarak ifade edilen dönüşümün esasları bütün disiplinlerin konusu olmaktadır. Eğitim alanı dâhilinde olumlu ve olumsuz yönden değerlendirilebilir. Bu çalışma öncelikle modernleşmenin eğitim üzerindeki olumsuz etkilerine vurgu yapmaktadır. Eğitim modelindeki sorunların modernleşmenin önemli dinamiklerinden kaynaklandığı öne sürülmektedir. Bu nedenle eğitim ve modernleşme arasındaki sorunlu ilişki temel olarak eğitime yönelik çeşitli eleştirilere ve alternatif eğitim modellerinin önerilmesine yol açmaktadır. Tek bir paradigma altında evrensel bir değer yüklenen eğitimin teknik bir işlev olarak sınırlandırılmış olması eğitimi, özellikle okula dayalı eğitim sistemini tartışmalı hale getirmektedir Çünkü eğitimden beklenilen toplumsal işlev verimlilik esası tarafından bastırılmaktadır. Bunun yanında bireysel gelişime sunduğu katkı ikinci plana atılmakta ve sanayi çağının ihtiyacını karşılamaya yönelik insan modeli karşımıza çıkmaktadır. Çalışma üç başlık altında ilerlemektedir. Öncelikle genel olarak modernleşme düşüncesinden bahsedilmektedir. Devamında modernleşme ve eğitim ilişkisi ele alınmakta ve son olarak bu ilişkiye eleştirel yaklaşan düşünceler öne sürülmektedir. Çalışma yorumlamaya dayalı eleştirel bir değerlendirme niteliğindedir. Mevcut yaklaşımların ışığında modern eğitime dair eleştirileri sunmak ve bu doğrultuda farklı olasılıklar üzerine düşünme potansiyelini ortaya çıkarmak çalışmanın temel amacıdır.