Türkiye Sağlık Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: ["Süheyla AYKAÇ YAZICIOĞLU", "Deniz TAŞKIN", "Fatma ÇARIKÇI"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:COVID-19,Tutum,Öğrenci sağlık hizmetleri
Özet: Amaç: Bu araştırmada, sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemisine yönelik algı ve tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu tanımlayıcı kesitsel çalışma, 10 Şubat-10 Haziran 2022 tarihleri arasında İstanbul’da bir vakıf üniversitesinin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda 2021-2022 eğitim ve öğretim yılı güz yarıyılında öğrenim gören 754 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Veriler “Genel Bilgi Formu” ve “COVID-19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları Değerlendirme Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 21.0 programı ile yapılmıştır ve %95 güven aralığında çalışılmıştır. Çalışmada etki düzeyi 0,20 olarak hesaplanırken, Power (1-β err prob) değeri 0,88 olarak bulunmuştur. COVID-19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları puanlarının demografik özelliklere göre farklılık gösterme durumunun analiz edilmesi için t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. ANOVA testinde fark çıkması durumunda çoklu karşılaştırma LSD testi ile analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmamızda sağlık alanında öğrenim gören öğrencilerin COVID-19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları ölçek puanları ile öğrencilerin cinsiyet, yaş, aşı durumu, COVID-19 geçirme durumu, COVID-19 nedeniyle ailesinden birini kaybetmiş olma durumu değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Ek olarak katılımcıların %22,1’inin aşı takvimini tamamlamadığı belirlenmiş olup %53,3’ü kararsız olmaları sebebi ile aşılanmasını tamamlamadığını bildirmiştir. Sonuç: Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemisine yönelik algı ve tutumları değerlendirildiğinde halen hastalığın nedenleri ile kontrolü algısında ve hastalıktan korunma davranışları konularında tereddütlerinin olduğu belirlenmiştir. Aşılanma tutumları zaman içinde değişebileceğinden, yakın gelecekte daha geniş bir topluluk üzerinde yapılacak ileri çalışmalar, elde edilen bilgilere dayalı müdahalelerin değerlendirilmesinin yanı sıra mevcut aşı kabulü anlayışına yarar sağlayabilir.