Tasarım Mimarlık ve Mühendislik Dergisi
Yazarlar: ["Harun GÜLMEZ"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Kuir teori,Kuir mekan,Kuir sinema,Kuir,Mekan
Özet: Kuir teori gündeme geldiği ilk yıllardan beri belirli tanımlamalara sığmayan fakat birçok disiplinle iç içe geçmiş ve bu disiplinleri etkilemiş güçlü bir kuram olmaktadır. Disiplinlerin yansıra bazı kavramlarla da ilişkisi olan kuir kuramın mekân ile olan ilişkisi kuir mekân anlayışını doğmuştur. Bu mekân anlayışı yine net bir tanımı olmayan birçok farklı kişilerin farklı yaklaşımları ve tanımlamaları olan bir kavram ortaya çıkarmaktadır. Kuir kavramının sinema ile ilişkisinden doğan kuir sinema tanımlamalarının altından kuir filmlerin mekanları, kuir mekân perspektifinden incelenmiştir. Kuir bireylerin enerjilerinin ve algılarının değişken olan mekanı filmler üzerinden kuir mekana dönüştürmesi, kuirleştirmesi analiz edilmiştir. Kuir mekan kavramında tasarımsal bir anlayıştan bahsetmek mümkün olmadığı için mekanlar kuir bireylerin mekan ile olan ilişkisi ve deneyimleri doğrultusunda yorumlanmıştır. Çalışmanın kapsamında seçilen filmler Climax (2018) ve Danimarkalı Kız (2015) filmleridir. Kuir mekanların doğru tanımlanabilmesi ve incelenebilmesi için öncelikli olarak konunun literatür araştırması ve taraması gerçekleştirilmiş ardından da seçilen eserler göstergebilim yöntemiyle önce izlenmiş sonra yorumlanmıştır. Yapılan bu çalışma kuir teori,kuir mekan, kuir sinema ve mimarlık-iç mimarlık disiplinlerinin, kuir mekanın üretimi konusunda araştırma yapan çalışmalara kaynak olması amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda kuir mekânın üretiminin filmler üzerinden üretilebilmesinin mümkün olduğu, kuir filmlerin veya kuir bireyleri içerisinde barındıran filmlerin mekânlarının da kuir mekân olduğu sonucuna varılmıştır.