![Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi](https://asosindex.com.tr/dergi-img/yyuefd_1305_2020.jpg)
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: ["Şenol SEZER", "Ertuğ CAN"]
Konular:-
DOI:10.33711/yyuefd.1069563
Anahtar Kelimeler:Eğitim,Öğretmen,Sınıf yönetimi,Meta-sentez çalışması
Özet: Bu çalışmada, sınıf yönetimi ile ilgili nitel çalışmaların sistematik olarak yeniden incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla eğitim fakülteleri tarafından yayınlanan on dergi incelenmiştir. Sonuç olarak, kriterleri tam olarak karşılayan 14 nitel çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalar, tematik sentez yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Tematik sentez sonucunda dört ana tema ortaya çıkmıştır. Bu temalar, sınıf yöne-timinin kapsamı, sınıf yönetimini etkileyen faktörler, istenmeyen davranışlar ve istenmeyen davranışlarla baş etme stratejileri şeklindedir. Sınıf yönetimine ilişkin alt temalar stratejiler, yaklaşımlar, boyutlar ve yeterlilikler şeklindedir. Sınıf yönetimini etkileyen faktörler öğrenci, öğretmen, veli, okul yönetimi, fiziki yetersizlik ve sosyo-ekonomik yapı olarak ortaya çıkmıştır. Yıkıcı davranışlar ana temasına ilişkin alt temalar kuralları çiğneme, dersin akışını bozma, kabalık ve saygısızlık, duygusal dengesizlik, sözel şiddet, ilgisizlik ve fiziksel şiddettir. Ayrıca yıkıcı davranışlarla baş etme ana temasına ilişkin alt temalar hoşgörü, rehberlik, iletişim, işbirliği, sözlü uyarı, yaptırımların uygulanması, sorumluluk verme ve tepki gösterme şeklindedir. Meta-sentez sonuçlarına göre sentezlenen nitel çalışmaların daha çok sınıf yönetiminin kapsamına, sınıf yönetimini etkileyen faktörlere ve sınıfta istenmeyen davranışların yönetimine odaklandığı söylenebilir.