Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi

Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi

Lise Öğrencilerinde Tanrı Algısı, İnsani Değerler ve Öz-Yeterlik: Uygulamalı Bir Manevi Danışmanlık Çalışması

Yazarlar: ["Tuğrul NİYAZİBEYOĞLU"]

Cilt - , Sayı Sayı: 6 , 2022 , Sayfalar -

Konular:-

DOI:10.56432/tmdrd.1210804

Anahtar Kelimeler:Manevi danışmanlık ve rehberlik,Ergenlik,Tanrı algısı,İnsani değerler,Öz yeterlilik,Spiritual counseling ve care,Adolescents,God perception,Human values,Self-efficacy

Özet: Çalışmanın amacı ergenlerin değerler konusunda farkındalık düzeylerini belirlemek, belirlenen gereksinimlere yönelik manevi güçlenme/bakım içerikleri oluşturmak ve ergenlere yönelik gerçekleştirilen bu içeriklerin Tanrı algısı, insani değerler ve öz-yeterlik düzeyi üzerindeki etkisinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubu Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan Atatürk Anadolu İmam Hatip Lisesi gönüllü 10. sınıf öğrencilerinden 30 deney grubu ve 30 kontrol grubu olmak üzere toplamda 60 öğrenci oluşturmuştur. Değerler konusunda farkındalık düzeylerini saptamak için keşifsel desenin kuralları uygulanmış ve fenomenolojik araştırma metodu izlenmiştir. Bu dönemde öğrencilerle ikili görüşmeler yapılmış, alan yazın incelenmiş ve alan uzmanlarının görüşlerine başvurulmuştur. Katılımcıların gereksinimlerine göre hazırlanan manevi güçlenme/bakım programı tema odaklı grup toplantıları ile gerçekleştirilmiştir. 15 hafta uygulanan tema odaklı grup toplantılarından sonra öğrencilerle tekrar ikili görüşmeler yapılmıştır. 15 hafta olarak sürdürülen çalışmada tema odaklı grup toplantılarının konuları ise şunlardır niyet, olumlu bakış açısı, şükür, sabır ve tahammül, dua, tevekkül, kendini bilme ve sorumluluk, özgüven ve dürüstlük, başarı, azim ve hırs, dostluk ve saygı, Allah algısı, denge, hoşgörü ve barış. Her hafta web tabanlı olarak gerçekleştirilen tema odaklı grup toplantılarının içerikleri 6 başlıktan oluşmaktadır. Giriş bölümünde katılımcılara değerin tanımı yapılmıştır. İçerik sunumunda ise değerin kapsamlı anlatımı yapılmıştır. Kıssadan hisse bölümü ile de değere yönelik bir kıssa paylaşılmıştır. Metaforlaştırma kısmında ise değer somutlaştırılarak anlaşılması amaçlanmıştır. Kalıcılığı sağlama bölümünde katılımcılardan haftanın değerini hayatlarında uygulamaları istenmiştir. Sonuçta manevi güçlenme/bakım programının öğrencilerin değerler konusunda farkındalık düzeylerini artırdığına ulaşılmıştır. Değer Odaklı Manevi Güçlenme/Bakım programının Tanrı algısı, insani değerler ve öz-yeterlik düzeylerine olan etkisini tespit etmek için hem deney hem de kontrol gruplarına ön test, son test ve izleme testi uygulanmıştır. Manevi güçlenme/bakım programına katılan deney grubu katılımcılarının Tanrı algısı, insani değerler ve öz-yeterlik puanlarının pozitif yönde arttığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak ergenlerin değerler konusunda farkındalık düzeyleri belirlenmiş, oluşturulan manevi güçlenme/bakım programının içerikleri ergenlerin hem değerler farkındalıklarını yükselttiğine hem de onların Tanrı algısı, insani değerler ve öz-yeterlik düzeylerini artırdığına ulaşılmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA