Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme Dergisi
Yazarlar: ["Ebru ALBAYRAK"]
Konular:-
DOI:10.52911/itall.1193910
Anahtar Kelimeler:Online exam,E-değerlendirme,E-sınav,Eğitimde değerlendirme,Covid-19,Covid-19
Özet: Çevrimiçi sınavlar bazı avantajları ile dijital çağın ihtiyaçlarının karşılanmasında önemli bir yere sahiptir. Zaman ve mekan kısıtlamalarının kaldırılması açısından özellikle koronavirüs salgını gibi acil durumlarda bireylerin yetkinliklerinin ölçülmesinde son derece ihtiyaç duyulan bir yapı haline gelmiştir. Bu açıdan özellikle koronavirüs gibi durumlar için online sınavların durumunun ortaya çıkarılması ve eksikliklerinin tespit edilerek iyileştirilmesi gerekmektedir. Bu araştırma, 2000-2022 yılları arasında Türkiye'de çevrimiçi sınavlar ile ilgili üretilmiş makale ve tezleri inceleyerek çevrimiçi sınavların yeterliliği ve koronavirüs dönemine hazırlık için öneriler üretmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada YÖK tez veri tabanı, Google akademik motoru, Dergi park, TÜBİTAK ULAKBİM, Ebsco ve Eric sitelerinde yer alan çevrimiçi sınavlarla ilgili 2000-2022 yılları arasında üretilmiş makale ve tezler ele alınmıştır. Bu yıllar arasında Türkiye'de çevrimiçi sınavlarla ilgili 55 makale ve 16 tez olmak üzere toplam 68 çalışma üretilmiştir. Bu çalışmalar genellikle tarama desenine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışmalarda birçok farklı değişken incelense de en çok araştırmalar kapsamında hazırlanan çevrimiçi sınavlar hakkında görüşler alınmıştır. Çoğunlukla amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmış olup, örneklem grubu genel olarak lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmalarda veriler genel olarak anket aracılığıyla toplanmış ve verilere genel olarak betimleyici nicel analiz uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları, bir çevrimiçi sınav sisteminin geliştirilmesine yönelik önemli noktalara işaret etmekte ve eğitmenler için bir rehber niteliği taşımaktadır.