Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi
Yazarlar: ["Melih TİMUÇİN", "Atilla ÇİMER"]
Konular:-
DOI:10.51960/jitte.1071069
Anahtar Kelimeler:Eleştirel düşünme,Üst düzey düşünme,Kavramsal çerçeve,Biyoloji eğitimi
Özet: Düşünme kavramları ve bunların alt bileşenleri ile ilgili tanımlar büyük farklılık gösterdiğinden, bu alanlarda yapılan bilimsel çalışmalarda kullanılacak kavramsal çerçeve ve tanımların belirlenmesi önemlidir. Bir derleme makalesi olan bu çalışma yapılacak eleştirel düşünme çalışmaları için bir kavramsal çerçeve oluşturmayı hedeflemektedir. Çalışma iki aşamalı bir içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada Google, Google Akademik ve YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanları “eleştirel düşünme” ve “critical thinking” anahtar kelimeleri ile taranmıştır. İkinci aşamada ise tarama derinleştirilmiş ve genişletilmiştir. Çalışma eleştirel düşünmenin tüm yaş gruplarında hem ders içeriği içinde disiplinler arası olarak hem de ayrı bir “düşünme yetenekleri” dersi içerisinde öğretilmesi gerektiğini eleştirel düşünme çalışmalarının kapsamlı ve ısrarlı olması ve doğrudan eleştirel düşünmeyi geliştirmeyi hedeflemeleri gerektiğini göstermiştir. Bu çalışmalarda öğrencilerin düşünme süreçlerini düzenlemelerine yardımcı olmak için eleştirel düşünmenin temel kavramlarını kullanılmalarını sağlayacak etkinlikler ve eleştirel düşünmenin günlük hayattan örnekleri sunulmalıdır. Eleştirel düşünme öğretilirken öğrencilerin eleştirel düşünmeyi anlamasına yardımcı olmak amacıyla eğitim hedefleri taksonomisi ya da bilimsel çalışmanın basamakları gibi daha önceden bilinen kalıplarla karşılaştırılmalar yapılabilir. Gelecekte yapılacak çalışmalar için eleştirel düşünme ya da yaratıcı düşünme gibi birden fazla üst düzey düşünme yeteneğinin bir arada değerlendirilmesi önerilebilir.