Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi
Yazarlar: ["Deniz Mertkan GEZGİN", "Emirhan AZAZ", "Ecem ATABAY"]
Konular:-
DOI:10.51960/jitte.1165083
Anahtar Kelimeler:Robotik,Kodlama,Işbirlikli öğrenme,Problem çözme,Robotics,Coding,Cooperative Learning,Problem-solving,Information Communication Technologies
Özet: Bu çalışmada, “Bilişim teknolojileri ve yazılım” dersi kapsamında robotik kodlama eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin işbirlikli öğrenme, problem çözme becerisi ve kişilik tiplerinin robotik kodlama eğitimindeki başarı durumları açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden nedensel-karşılaştırma yöntemi ile çözümlenen araştırmada çalışma grubunu, Marmara, Trakya, Akdeniz ve İç Anadolu bölgelerinde faaliyet gösteren dört özel okulun ortaokul kademesinde öğrenim gören ve robotik kodlama eğitimi almış 283 öğrenci oluşturmaktadır. Kolayda örneklem yöntemi ile belirlenen çalışma grubunu 5., 6., 7. ve 8.sınıf ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler Google Forms aracılığı ile çevrimiçi olarak toplanmıştır. Verilerin analiz sürecinde betimsel istatistikler ve bağımsız örneklem t-testi analizinden yararlanılmıştır. Bulgular incelendiğinde robotik kodlama eğitimi görmüş ortaokul öğrencilerinin hem işbirlikli öğrenme hem de problem çözme becerisinin iyi seviyede olduğu ortaya çıkmıştır. Robotik kodlama eğitiminden yüksek başarı sağlayan ortaokul öğrencilerinin işbirlikli öğrenme düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Benzer şekilde robotik kodlama eğitiminden yüksek düzeyde başarılı olan ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinin yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca problem çözme alt boyutları olan problem çözmeye güven ve öz denetim açısından robotik kodlama eğitiminden yüksek düzeyde başarılı olan öğrencilerin problem çözme becerileri de anlamlı derecede daha yüksektir. Son olarak, robotik kodlama eğitiminden yüksek düzeyde başarılı olan öğrencilerin kişilik özelliklerinin dışa dönüklüğü yüksek ve nörotizm seviyesi düşük olduğu tespit edilmiştir. Bulgular sonucunda robotik kodlama eğitiminden yüksek düzeyde başarılı olan öğrencilerin işbirlikli öğrenme, problem çözme seviyelerinin daha yüksek olduğu söylenebilir. Ayrıca robotik kodlama eğitiminden yüksek düzeyde başarılı olan ortaokul öğrencilerinin kişilik tipinin dışa dönük ve nörotizm açısından düşük düzeyde olduğu söylenebilir.