Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi
Yazarlar: ["Mualla AKÇADAĞ"]
Konular:-
DOI:10.54439/gupayad.1188944
Anahtar Kelimeler:Taşımacılık,Taşıma Modları,Pazarlama Faaliyetleri
Özet: Amaç: Günümüz sürdürülebilir rekabet ortamında önemi her geçen gün artan taşımacılık sektörü sayesinde ülkelerin ekonomik ve pazarlama faaliyetleri de ivme kazanmaya devam etmektedir. Taşımacılık sektörü içinde yer alan karayolu, havayolu, demiryolu, denizyolu vb. modlar sayesinde canlıların, eşyaların, malların, yüklerin ve hizmetlerin taşınması mümkün olabilmektedir. Müşterilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla üretilen ürünlerin doğru yerde, doğru zamanda alıcılarına ulaştırılmasına sağlayan taşıma modları, dış ticarette de etkin rol oynamaktadır. Uluslararası ticarette, taşımacılık sektöründe gerçekleştirilen pazarlama faaliyetleri, ihracat ve ithalatı büyük ölçüde etkilemektedir. Tüm dünyada yaşanan COVİD-19 Pandemisi diğer sektörlerde olduğu gibi taşımacılık sektörünü de etkilemiştir. Bu anlamda bu çalışma ile 2017-2020 dönemlerinde dünya ve Türkiye ihracat ve ithalat verileri incelenerek havayolu, denizyolu, demiryolu ve karayolu ile yapılan taşımacılıkların durumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ayrıca çalışmada taşıma modlarının, pazarlama faaliyetleri açısından değerlendirilmesi de yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu amaçla tanımlayıcı ve açıklayıcı araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Öncelikle kavramsal çerçevede taşıma modları ve pazarlama faaliyetleri hakkında bilgilere yer verilmiştir. Daha sonra ise ikincil verilerden olan TUİK ve World Bank’dan yararlanılarak 2017-2020 dönemlerinde taşımacılık modları ile yapılan ihracat ve ithalat verileri incelenmiştir. Bulgular: Çalışma sonucunda Covid-19 Pandemi döneminde tüm modlarda Çin dışında tüm ülkelerde hem ithalat hem de ihracatta azalmanın yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca taşımacılıkta 2017 yılından 2019 yıllarına kadar ihracat ve ithalat açısından artış söz konusu iken 2020 yılında ise azalma yaşanmıştır. Sonuç: Bu sonucun tüm dünyada yaşanan Covid-19 salgını ile yaşanan olumsuz etkilerden kaynaklandığı ve pazarlama faaliyetlerin etkin kullanılmamasından kaynaklanabileceği düşünülmektedir.