Etnomüzikoloji Dergisi

Etnomüzikoloji Dergisi

TÜRK HALK MÜZİĞİNDE DOĞAÇLAMA BİR İCRA GÖSTERGESİ OLARAK “AÇIŞ”

Yazarlar: ["Erhan ÖZDEMİR"]

Cilt - , Sayı Cilt: 5 Sayı: 2 , 2022 , Sayfalar -

Konular:-

Anahtar Kelimeler:Halk Müziği,Açış,Doğaçlama,Uzun Hava,Bağlama.

Özet: Bu makale, uzun hava türlerinde “doğaçlama” bir çalgısal icra biçimini yansıtan “açış” olgusunu içermektedir. Çoğunlukla Türk halk müziği uzun havalarında karşımızı çıkan açış, ritmik esneme ve serbestlik olarak da tanımlayabileceğimiz doğaçlama kavramıyla makalenin iki ana eksenini oluşturmaktadır. Açışın doğaçlama bir unsur olması sebebiyle, doğaçlama kavramı, etimolojik ve dilbilimsel yaklaşım çerçevesinde ele alınıp sonrasında konumuzun ana eksenini oluşturan açış olgusu ise doğaçlamayla ilişkili olarak notasyon, yorum(cu), yeniden inşâ ve Türk halk müziği türleri bağlamında ele alınmıştır. Çoğu zaman müzikâl sınırsızlık olarak tanımlanan doğaçlama unsuru, geleneksel halk müziği icrasında belirli bir sınırlılıkla karşımıza çıkmaktadır. Bu sınırlılık, geleneğin belirlediği çerçevede oluşmaktadır. Geleneksel Türk halk müziği içerisinde “açış” unsuru da ritmik bir esnemeye ve bireysel insiyatife sahip olsa da bazen düzenli bir ritmik yapıyla veya kalıplaşmış ezgi kümesiyle karşımıza çıkarak geleneğin belirlediği kalıplardan bağımsız bir yapı sergileyememektedir. Bu makale ile birlikte, literatürdeki hem açış kavramının kendisine hem de bağlama icrasında yapılan açış biçimlerine dair olan eksiklik giderilmeye çalışılmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
APA
KOPYALA
MLA
KOPYALA