Sanat ve Tasarım Araştırmaları Dergisi STAR
Yazarlar: ["Cem KARA"]
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Okul Öncesi,Çocuk Gelişimi,Çocuk Kitapları,Resimleme,Yaratıcılık
Özet: Çocuk gelişiminin temel araçlarından biri olan kitaplar her şeyden önce okul öncesi dönem çocuğunun kendisi ve çevresini tanıması sürecinde devreye girerler. Çocuğun kitapla geçireceği zamanın dolaylı olarak öğrenme ve araştırma alışkanlığı biçiminde geri dönecek olması gelişim adına önemli bir kazanım olarak dikkatimizi çeker. Elbette bu gibi önemli gelişimlerin ortaya çıkması için öncelikle çocuğun kazanılması, ilginin kitaba yönlendirilmesi gerekmektedir. Bu noktada en az içerik kadar önemli olan resimlemeler devreye girmektedir. Çocuk kitabındaki resimlemeler onun dilinden olan tanıdık öğelerdir. Resimlemelerin, hayal gücü ve estetik bakışı geliştiren bir unsur olarak değerlendirilmesi önemlidir. Bu sayede çocukta sanatsal bir yönelim oluşabileceği gibi çok yönlü düşünebilmenin de kapıları aralanabilecek ve nihayetinde yaratıcılık da tetiklenebilecektir. Hedeflenen tüm bu edinimlerin kazandırılmasında kitap içeriğini resimleyen kişinin oldukça önemli bir rolü olduğu görülmektedir. Resimleyenin kendi özgün bakışını, hissiyatını ve eğitimini uygulamaya aktarması sonucunda yaratıcı görüşün önü açılabilir. Tam da burada şu noktaya değinilmesi gerekir: ‘hedef kitle beklentileri ve gelişim öğretisi ile resimleyenin kendi birikimleri arasında nasıl bir denge kurması gerektiği’. Bu çalışma Türkiye’de yayınlanmış son dönem okul öncesi çocuk kitaplarındaki örnekler üzerinden, resimlemelerde yer alan ve yaratıcılığı destekleyeceği öngörülen uygulamaları tespit etmeyi amaçlar.