Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi

Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi

İlk ve Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Sosyodemografik Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi: İlçe Örneği

Yazarlar: Canan SARI, Birsel Canan DEMİRBAĞ

Cilt 1 , Sayı 3 , 2019 , Sayfalar 119 - 131

Konular:Temel Sağlık Hizmetleri

Anahtar Kelimeler:Akran zorbalığı,Ilkokul,Kurban,Zorbalık

Özet: Amaç: Bu çalışma öğrencilerin akran zorbalığı ve etken olan faktörlerin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma, 2018-2019 eğitim öğrenim yılı bahar döneminde Trabzon ili Tonya ilçesindeki bir İlkokul ve Ortaokulda eğitim gören 3., 4. ve 5. sınıf öğrencileri arasından (N=185) çalışmaya katılmayı kabul eden 157 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce kurum, veli, öğrenci ve yerel etik kurul izinleri alınmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda oluşturulan kişisel bilgi formu  ile Akran Zorba Ölçeği Çocuk Formu kullanılarak toplanmıştır.  Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı veriler sayı ve yüzde dağılımları, ölçek puan ortalaması ile değişkenler arasındaki farklılık ise Mann Whitney U ve Kruskall Wallis  testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya dahil olan öğrencilerin %50.3’ü kız,  %76.3’ü ilkokul öğrencisi, %63.7’si çekirdek aileye sahip, %4.5’inin babasının okuma ve yazma bilmediği, % 8.3’ünün ise ailesinden fiziksel şiddet gördüğü belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel değerlendirme sonucunda cinsiyet, aile gelir düzeyi, öğrenci eğitim düzeyi, evde aile tarafından şiddet görme ile Akran Zorba Ölçeği Çocuk Formu ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Öğrencilerin kurban ve zorba olma durumunun cinsiyet, gelir düzeyi, eğitim düzeyi ve aile içi şiddet görme ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda öncelikle problemli öğrenciler olmak üzere tüm öğrencilerin okul sağlığı hemşiresinin de içinde bulunduğu  multidisipliner bir ekip tarafından değerlendirilmesi, böylece  oluşabilecek risklerin önlenmesi ve öğrencilerin  sağlıklı okul iklimi içerisinde eğitim almaları sağlanmalıdır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2019, title={İlk ve Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Sosyodemografik Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi: İlçe Örneği}, volume={1}, number={3}, publisher={Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi}, author={Canan SARI,Birsel Canan DEMİRBAĞ}, year={2019}, pages={119–131} }
APA
KOPYALA
Canan SARI,Birsel Canan DEMİRBAĞ. (2019). İlk ve Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Sosyodemografik Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi: İlçe Örneği (Vol. 1, pp. 119–131). Vol. 1, pp. 119–131. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi.
MLA
KOPYALA
Canan SARI,Birsel Canan DEMİRBAĞ. İlk ve Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Sosyodemografik Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi: İlçe Örneği. no. 3, Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 2019, pp. 119–31.