Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi
Yazarlar: Canan SARI, Birsel Canan DEMİRBAĞ
Konular:Temel Sağlık Hizmetleri
Anahtar Kelimeler:Akran zorbalığı,Ilkokul,Kurban,Zorbalık
Özet: Amaç: Bu çalışma öğrencilerin akran zorbalığı ve etken olan faktörlerin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma, 2018-2019 eğitim öğrenim yılı bahar döneminde Trabzon ili Tonya ilçesindeki bir İlkokul ve Ortaokulda eğitim gören 3., 4. ve 5. sınıf öğrencileri arasından (N=185) çalışmaya katılmayı kabul eden 157 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce kurum, veli, öğrenci ve yerel etik kurul izinleri alınmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda oluşturulan kişisel bilgi formu ile Akran Zorba Ölçeği Çocuk Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Tanımlayıcı veriler sayı ve yüzde dağılımları, ölçek puan ortalaması ile değişkenler arasındaki farklılık ise Mann Whitney U ve Kruskall Wallis testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya dahil olan öğrencilerin %50.3’ü kız, %76.3’ü ilkokul öğrencisi, %63.7’si çekirdek aileye sahip, %4.5’inin babasının okuma ve yazma bilmediği, % 8.3’ünün ise ailesinden fiziksel şiddet gördüğü belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel değerlendirme sonucunda cinsiyet, aile gelir düzeyi, öğrenci eğitim düzeyi, evde aile tarafından şiddet görme ile Akran Zorba Ölçeği Çocuk Formu ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Öğrencilerin kurban ve zorba olma durumunun cinsiyet, gelir düzeyi, eğitim düzeyi ve aile içi şiddet görme ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda öncelikle problemli öğrenciler olmak üzere tüm öğrencilerin okul sağlığı hemşiresinin de içinde bulunduğu multidisipliner bir ekip tarafından değerlendirilmesi, böylece oluşabilecek risklerin önlenmesi ve öğrencilerin sağlıklı okul iklimi içerisinde eğitim almaları sağlanmalıdır.