ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi

ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi

BİR SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI KONUSUNDA BİLGİ VE DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ / EVALUATION OF KNOWLEDGE AND BEHAVIORS OF VOCATIONAL SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES ABOUT RATIONAL DRUG USE

Yazarlar: Osman KURT, Ayşe Ferdane OĞUZÖNCÜL, Süleyman Erhan DEVECİ, Edibe PİRİNÇCİ

Cilt 5 , Sayı 1 , 2020 , Sayfalar 62 - 72

Konular:Halk ve Çevre Sağlığı

DOI:10.35232/estudamhsd.553156

Anahtar Kelimeler:Akılcı ilaç,Meslek yüksek okul öğrencileri,Bilgi,Davranış

Özet: Bu çalışmada Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (MYO) öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı bilgi düzeylerinin ölçülmesi ve bu konudaki tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu araştırmanın evrenini; Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO öğrencileri (N=1151) oluşturmuştur. Kullanılan anket formunun ilk kısmında sosyodemografik özellikler, akılcı ilaç ile ilgili öğrencilerin davranışlarını sorgulayan sorular ve ikinci kısımda “Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmaya alınan 790 öğrencinin %63,5’i normal öğretim, kalanı ikinci öğretim görmektedir. Öğrencilerin %61,6’sı birinci sınıfta okumaktadır. Katılımcıların %53,8’i kadındır. Öğrencilerin yaş ortalaması 21,62±3,98 (min: 18, maks: 55) idi. Katılımcıların %10,1’i sürekli ilaç kullanmakta olup,  %48,9’u gerekli olabileceği düşüncesiyle hasta olmadan ilaç satın alıp evde bulundurmaktadır. %76,6’sı hastalık durumunda hekime danıştığını bildirmiştir. Öğrencilerin %48,5’i hekimin vermiş olduğu ilacı şikayeti geçene kadar almaktadır. %47,5’i ise üst solunum yolu şikayetlerinde, muayene olmadan antibiyotik kullanmaktadır. Öğrencilerin akılcı ilaç kullanımı ölçeğinden aldıkları ortalama puan 32,53±5,82 (min: 14, maks: 42)’dir. Kadınların puan ortalaması erkeklerden, ikinci sınıfta okuyan öğrencilerin puan ortalaması birinci sınıfta okuyanlardan yüksek bulunmuştur (p<0,001). Aynı şekilde normal öğretim gören öğrencilerin ortalaması ikinci öğretimde olanlardan yüksektir (p<0,05). Sürekli ilaç kullanan öğrencilerin puan ortalaması kullanmayan öğrencilerden fazla bulunmuştur (p<0,05). Hasta olmadığı halde gerekli olabileceği düşüncesi ile ilaç alanların puan ortalaması almayanlardan düşüktür (p<0,001). Öğrencilerin akılcı ilaç kullanımı konusunda bilgi anlamında eksiklikleri bulunmaktadır. Aynı şekilde ilaç kullanımı davranışları konusunda da hatalar olduğu görülmektedir. Eğitim sürecinde akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi içeren sağlık derslerinin olması, öğrencilerin akılcı ilaç kullanımı davranışlarına katkıda bulunabilecektir.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2020, title={BİR SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI KONUSUNDA BİLGİ VE DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ / EVALUATION OF KNOWLEDGE AND BEHAVIORS OF VOCATIONAL SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES ABOUT RATIONAL DRUG USE}, volume={5}, number={1}, publisher={ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi}, author={Osman KURT,Ayşe Ferdane OĞUZÖNCÜL,Süleyman Erhan DEVECİ,Edibe PİRİNÇCİ}, year={2020}, pages={62–72} }
APA
KOPYALA
Osman KURT,Ayşe Ferdane OĞUZÖNCÜL,Süleyman Erhan DEVECİ,Edibe PİRİNÇCİ. (2020). BİR SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI KONUSUNDA BİLGİ VE DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ / EVALUATION OF KNOWLEDGE AND BEHAVIORS OF VOCATIONAL SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES ABOUT RATIONAL DRUG USE (Vol. 5, pp. 62–72). Vol. 5, pp. 62–72. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi.
MLA
KOPYALA
Osman KURT,Ayşe Ferdane OĞUZÖNCÜL,Süleyman Erhan DEVECİ,Edibe PİRİNÇCİ. BİR SOSYAL BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI KONUSUNDA BİLGİ VE DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ / EVALUATION OF KNOWLEDGE AND BEHAVIORS OF VOCATIONAL SCHOOL OF SOCIAL SCIENCES ABOUT RATIONAL DRUG USE. no. 1, ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 2020, pp. 62–72.