Uluslararası İletişim ve Sanat Dergisi
Yazarlar: ["Ezgi Merve Ertan"]
Konular:-
DOI:10.29228/iletisimvesanat.57432
Anahtar Kelimeler:Modernizim,Gerçeküstücülük,André Breton,René Margritte
Özet:
Modernizm dönemi sanat alanındaki gelişimi, geçmiş stillerin kural ve anlayışı yerine, yeniliğin, deneyciliğin, özgün düşünce ve biçimin yer almasıyla gerçekleşmiştir. Çeşitli toplumsal ve siyasi gelişmelerin yaşandığı, iki dünya savaşı arasında ortaya çıkan ve Modernizm ile ilişkilendirilen etkili akımlardan biri olan Gerçeküstücülük; I. Dünya Savaşı’nın ardından Paris’te örgütlü bir akım olarak etkisini kaybetmiş ve Dada sonrası bir gelişme olarak ortaya çıkmıştır. Dönemin kültürel, toplumsal ve düşünsel yapısına uygun bir şekilde gelişen modern sanat anlayışı, geçmiş dönemlerin etkisinde kalarak varlığını sürdürmüştür. Akımın lideri André Breton'a göre, Sürrealizm açıkça her şeyden önce bir devrim hareketi olduğunu ve bu kavramın gerçek dışı anlamında değil aksine gerçeğin insanda yaratmış olduğu iz düşümü şeklinde tanımlamıştır. Sürrealizm akımının amacı tutucu değerlerin süslemelerini terk ederek bilincimizin kontrolündeki zihinsel aşamaları, sonuçları ne olursa olsun muhakeme ve mantık açısından özgürleştirmektir. Bu çalışma, 20. yüzyılda ortaya çıkan birçok sanat hareketi ve akımları içerisinden Sürrealizm hareketinin oluşum ve gelişim süreci kapsamında sanatçı René Margritte eserlerini konu alan bir çalışmadır. Sanatçının idealist ve natürel tarzda dilin, imgenin gerçekliğini birebir yansıttığı anlayışı üzerine kurulu ‘Özgürlüğün Eşiğinde’ adlı eseri ayrıca detaylı olarak incelenecektir.