Uluslararası İletişim ve Sanat Dergisi
Yazarlar: ["Mine DEMİRKAN", "Zülbiye SEVGİLİ POLAT"]
Konular:-
DOI:10.29228/iletisimvesanat.54911
Anahtar Kelimeler:Tapestry,Goblen,Resimli Dokuma Sanatı,Duvar Halısı,Dokuma resim,Grayson Perry,Walthamstow Tapestry
Özet:
İnsanın ,korunma ve örtünme gereksiminden doğan dokumacılık , insanoğlunun yerleşik hayata geçişiyle birlikte dünyanın ilk el sanatına dönüşmüştür. Dokuma sanatı, zaman içinde farklı teknikler kullanılarak her dönem kendisini yenilemiştir.Bu tekniklerden birinın adı olan ''tapestry'' terimi zamanla ''dokuma resim,duvar halısı,resimli dokuma sanatı ve goblen '' olarak da literatürde kullanılmıştır.
Tapestry tekniğinde yapılan dokumalar,dokundukları döneme ait farklı desen , renk , materyal ve konu bazında oldukça çeşitlilik göstermişlerdir. 13 . ve 14 yüzyıllar arası Gotik sanatın izlerini taşırken ,14 . ve 16.yüzyıllar arası yapılan tapestryler Rönesans sanatı kapsamında ele alınmış o dönemde yapılan resimlerin birer prototip özelliğini taşımışlardır. 17. yüzyıl Avrupa'sında, sadece kralların ve asılların duvarlarını süsleyerek, gücün ve zenginliğin sembollü haline gelmiştir. 19.yüzyılda Endüstri devrimiyle ,bir hayri zor ve yüksek maliyetli tapestry dokumalara alaka azalmıştır. Bu durum, William Morris’in kuruculuğunu yaptığı Art&Crafts (Sanat ve Zanaat) hareketi ile biraz canlanmıştır.1919 'da ''Bauhaus okulunun '' açılmasıyla birlikte sanat ve zanaat birlikteliğini önemsenmiş, atölyelerin yeniden açılmasına destek olmuştur.
Bugün ise, günümüz sanatçıları tarafından farklı malzemeler ve teknikler kullanılarak , feminizm , küreselleşme ,çevre ,teknoloji ,kimlik, sınıf gibi kavramları yorumlayarak devam etmektedir . Grayson Perry, günümüz tapestry sanatının en farklı ve ikonik isimlerinden biri olarak nitelendirilmektedir. Bu çalışmada ,tapestry sanatının 17.yüzyıldan günümüze olan tarihsel yolculuğu ve günümüz çağdaş sanatçılarından Grayson Perry tarafından toplumsal sorunları ,kimlik kavramını '' Walthamstow Tapestry'' adlı eserinde ele alışı incelenmektedir.