
Mezopotamya Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi
Yazarlar: Emine ÖZDEMİR , Binali TUNÇ , Yusuf İNANDI
Konular:-
DOI:10.29228/iedres.52097
Anahtar Kelimeler:Toplumsal seçilim,Yeniden üretim,BİLSEM,Sınav
Özet: Bu araştırmada bilim ve sanat merkezlerine (BİLSEM'lere) öğrenci seçme modelinin toplumsal tabakalaşma ve yeniden üretimin bir örneği olup olmadığının incelenmesi amacıyla yapılan bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma evrenini Tarsus BİLSEM’de 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılı’nda eğitim gören 216 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Örneklem ise genel yetenek, resim ve müzik alanından olmak üzere öncelikle küme örnekleme ve daha sonrasında da maksimum çeşitlemeli amaçlı örnekleme metodu ile ulaşılan 9 veliden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Görüşme sonucu elde edilen veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Veriler yorumlanırken temalar tespit edilmiştir. Her bir tema ile ilgili kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda BİLSEM velilerinin toplumsal sınıf tabakalaşmasında olduğu gibi orta ve üst toplumsal sınıfa mensup ailelerden oluştuğu, büyük bir çoğunluğunun benzer demografik özelliklere sahip olduğu yani toplumsal sınıflarının benzer olduğu ve bunun sonucunda da seçilimin doğal bir şekilde gizlice gerçekleştiği, herkesin bu durumdan memnun olduğu ve böylece de toplumsal yeniden üretimin gerçekleşmiş olduğu onlarla yapılan görüşmeler ve toplanan verilerle tespit edilmiştir.