Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi
Yazarlar: Zafer ERTÜRK, Oya ERDİNÇ AKAN
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
DOI:10.32960/uead.407078
Anahtar Kelimeler:TIMSS,Yapısal eşitlik modeli
Özet: Bu araştırmada, TIMSS 2015 matematik başarı testini alan dördüncü ve sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarısını etkileyen değişkenler incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin matematik başarısının bağımlı değişken olduğu, matematiği sevme, matematiğe olan ilgi, matematiğe ilişkin özgüven, ev ortamı ve okul ortamı değişkenleri ile bir yapısal model kurulmuştur. Matematik başarısı ile ilgili değişkenlerin incelendiği bu araştırmanın türü, ilişkisel tarama modelidir. Verilerin analizi için ilk olarak her bir değişkenin belirlenmesinde açımlayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Daha sonra, yapısal eşitlik modellemesi için sayıltılar incelenmiştir. Kurulan modelde ilk olarak ölçme modellerinin veriye uyumu incelenmiştir. Model veri uyumu sağlandıktan sonra, yapısal model testine geçilmiştir. Yapısal modelde, gizil değişkenlere yol katsayıları elde edilmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, her iki sınıf düzeyinde öğrenci başarısınıfazla yordayan değişkenin matematiğe ilişkin özgüven olduğu bulunmuştur.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.