
Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice
Yazarlar: Ebru UZUNKOL, Harika Şükriye TOĞRULCA
Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler
Anahtar Kelimeler:İlkokul,Demokrasi,Demokrasi algısı
Özet: Bu çalışmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin demokrasi algılarının çizdikleri resimler aracılığı ile belirlenmesidir. Bu amaçla çalışmaya Sakarya İli Hendek İlçesinde öğrenim görmekte olan 217 (%49.3’ü kız, 50.7’si erkek) öğrenci dahil edilmiştir. Araştırma verilerini öğrencilerin demokrasi ile ilgili çizmiş oldukları resimler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin resim çizecekleri ve resimlerini açıklayacakları alanlardan oluşan bir form kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda çalışmaya katılan öğrencilerin demokrasiyiçok seçme ve seçilme hakkı (54,37) olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bunun dışında öğrencilerin algılarının sırasıyla; adalet, özgürlük, milli değerler, oyun, sorumluluk, huzur/doğa ve diğer temalarına yönelik olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Temaların cinsiyete göre dağılımı incelendiğinde ise, kızların ve erkeklerin seçme ve seçilme hakkı, adalet, milli değerler ve oyun temalarına ilişkin benzer sayıda resim çizdikleri, ancak özgürlük ve sorumluluk temalarına ilişkin kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha fazla sayıda resim çizdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeylerine göre temaların dağılımı incelendiğinde ise seçme ve seçilme hakkı ve özgürlük temalarına yönelikçok 3. Sınıfların çizim yaptığı sonucuna ulaşılmıştır.