Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi
Yazarlar: Özlem DOĞAN YÜKSEKOL, Mesude DUMAN, Pinar SOYLAR
Konular:Hemşirelik
DOI:10.38108/ouhcd.883500
Anahtar Kelimeler:Hemşirelik öğrencisi,Özerklik,Toplumsal cinsiyet,Mesleki profesyonellik
Özet: Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde cinsiyet algısı, özerklik ve mesleki profesyonel tutum arasındaki ilişkiyi belirlemek için yapıldı. Yöntem: Kesitsel, tanımlayıcı bir çalışmadır. Bu çalışma, 25 Nisan-25 Mayıs 2018 tarihleri arasında Türkiye’nin doğusunda bir üniversitenin hemşirelik programında öğrenim gören 215 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri (MPTE), Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği (TCAÖ) ve Sosyotropi-Özerklik Ölçeği (SÖÖ) ile toplanmıştır. Bulgular: TCAÖ puanı ile MPTE arasında pozitif korelasyon olduğu belirlendi (r = 0.229, p <0.001). Sosyotropi toplam puanı, onaylamama kaygısı ve başkalarını memnun etme alt ölçekleri ile TCAÖ puanı arasında negatif korelasyon bulundu (sırasıyla r = -0.159, p <0.05; r = -0.189 p <0.05; r = -0.162 p <0.05). Ayrıca özerklik toplam puanı, bireysel başarı, özgürlük ve yalnızlık alt ölçekleri ile TCAÖ puanı arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur (r = 0,293, p <0,001; r = 0,311 p <0,001; r = 0,217, p <0,001; r = 0,1158, sırasıyla p <0.05). Sonuç: Araştırma sonuçlarına göre hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutumları olumlu ve özerklik anlayışları orta düzeydedir. Ayrıca öğrencilerin mesleki tutumları yüksektir. Öğrencilerin eğitiminin özerkliği ve eşitlikçi anlayışı geliştirecek şekilde planlanması önemlidir.