Eurasian Journal of Teacher Education
Yazarlar: İsmail SARİKAYA
Konular:Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Anahtar Kelimeler:Sınıf öğretmeni adayları,Yazma,Yazma başarısı,Yazma öğeleri öğretimi öz-yeterliği,Yazma öğretimi öz-yeterliği,Yazma öz-yeterliği.
Özet: Bu araştırmanın amacı öğretmen adayı yazma öz-yeterliği envanterini Türkçeye uyarlamak ve sınıf öğretmeni adaylarının yazma ile ilgili inançları ve yazma başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada, ölçek uyarlama aşamaları izlenmiş; 424 sınıf öğretmeni adayından veri toplanmıştır. Envanterin uyarlanması aşamasında 424 sınıf öğretmeni adayından veri toplanarak ölçek uyarlama adımları izlenmiştir. Çalışmanın ikinci kısmı ilişkisel tarama modeline uygun olarak yürütülmüştür. Sınıf öğretmeni adaylarının yazma ile ilgili inançları ve yazma başarıları arasındaki ilişkinin tespiti için 364 sınıf öğretmeni adayından veri toplanmıştır. Ayrıca aday öğretmenlere serbest yazma etkinliği yapılmış ve oluşturdukları metinler, 6+1 Analitik Yazma ve Değerlendirme Rubriği yardımıyla puanlanmıştır. Analizler sonucunda envanterde yer alan ölçeklerin yapı uyumu kontrol edilmiş ve ölçeklerin geçerli ve güvenilir ölçümler sunabileceği görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının yazma öz-yeterliği, yazma öğretimi öz-yeterliği ve yazma öğeleri öğretimi öz-yeterliği arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte sözü geçen değişkenlerin, yazma başarısının anlamlı birer yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.