Ulusal Spor Bilimleri Dergisi
Yazarlar: Diyar KAYA SAYLAM, Hatice ÇAMLIYER, Hüseyin ÇAMLIYER, Nazlıcan EKİM
Konular:Spor Bilimleri
DOI:10.30769/usbd.1023013
Anahtar Kelimeler:Akademik erteleme,Spor bilimleri fakültesi,Erteleme
Özet: Bu araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesi (SBF) öğrencilerinin akademik erteleme (AE) düzeylerini çeşitli değişkenler açısından ortaya koymaktır. Tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubu kolayda örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Manisa Celal Bayar Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 271’i kadın (x̄ yaş=21,22) 485’i erkek (x̄yaş=21,92) toplamda (x̄ yaş = 21,67) 756 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen “Akademik Erteleme Ölçeği” (AEÖ) ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. AEÖ’nin bu çalışma için Cronbach alpha değeri ,768 bulunmuştur. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma ile gruplar arasındaki farklar için t-testi ve tek yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin AEÖ’den aldıkları ortalama puanların orta düzeyde olduğunu belirlemiştir (x̄= 57±10,02). Cinsiyet değişkeni (t(754)=2,94 , p=,003) açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık elde edilmiştir. Kadınların (x̄ =56,36) erkeklere (x̄ =58,58) göre akademik ertelemeleri daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Sınıf değişkenine göre (F(3-752)=3,263, p=,021) anlamlı bir farklılık bulunmaktadır bu farklılık 1. ve 4. Sınıflar arasındadır. Sınıf düzeyi arttıkça AE puan ortalamalarının da arttığı görülmektedir. Akademik başarıları incelendiğinde (F(4-751)=17,795, p=,00) anlamlı farklılık gösterirken bölümler arasında anlamlı bir farklılık elde edilmemiştir. SBF öğrencilerinin AE puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu söylenebilir. Erkeklerin kadınlara göre AE’nin yüksek olma sebebi daha az sorumluluk sahibi olma, akademik çalışmaları kadınca görmeleri ve risk alma duygularından kaynaklanıyor olabilir. Son sınıf ve birinci sınıf arasındaki farklılığın sebebi son sınıfların daha az okulda bulunmaları (staj, proje vb), birinci sınıfların üniversite sınavını kazanabilmek için sahip oldukları ders çalışma alışkanlıklarını sürdürmeleri olabilir. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere, son sınıfların birinci sınıflara göre AE düzeyleri daha yüksektir. Bölümler arasında AE düzeyleri açısından bir farklılık sergilemediği sonucuna ulaşılmıştır.