Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi
Yazarlar: Keziban AMANAK
Konular:Sosyal Çalışma
DOI:10.35235/uicd.1020009
Anahtar Kelimeler:Çocuk,Göçmen,İlkyardım,Otomatik Eksternal Defibralatör,Temel Yaşam Desteği
Özet: Bu çalışmada göçmenlerin deniz yolu geçişlerindeki boğulma vakalarıyla ilk karşılaşma ihtimali olan kişilere ilkyardım eğitimi verilerek ilkyardım becerilerinin kazandırılması ve Otomatik Eksternal Defibralatör (OED) kullanımının öğretilmesi ile genelde tüm boğulma vakalarında, özelde ise kadınlar ve çocuklardaki ölüm ve sakatlık oranların azaltılması hedeflenmiştir. Çalışma yarı deneysel tipte yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Kuşadası ve Didim’de boğulma vakalarıyla ilk olarak karşılaşma ihtimali olan tüm kişiler oluştururken, örneklemini ise bu kişilerden proje kapsamında eğitimlere katılan 83 kişi oluşturmuştur. Bu kişilere uygulamalı ilkyardım eğitimi verilmiş ve OED kullanımı öğretilmiştir. Eğitimlerden altı ay sonra eğitimin etkinliği “Eğitim Etkinliği Değerlendirme Formu” ile değerlendirilmiştir. Eğitimlerden altı ay sonra yapılan eğitim etkinliği değerlendirilmesinde; katılımcıların %88.0’ı ilkyardımın tanımını, %89.3'ü olay yerinin değerlendirilme amacını, 73.3’ü donmalarda, %86.7’si sıcak çarpmasında yapılması gereken ilk yardım uygulamalarını, %82.7’si solunum yolunun tam ve kısmi tıkanma belirtilerini, %73.3’ü bilinçli, bilinci kapalı, yetişkin, çocuk ve bebeklerde Heimlick manevrasının nasıl yapılması gerektiğini, %92.0’ı boğulmalarda genel ilk yardım uygulamalarını, %78.7’si Temel Yaşam Desteği sağlanması gereken yetişkin hastada “Kalp Masajı / Solunum Sayısı “ oranını, %94.7’si OED’nin ne işe yaradığını, %52.0’ı cihazın parçalarını, %37.3’ü cihazın nasıl kullanılması gerektiğini doğru olarak cevaplamıştır. Altı ay sonra yapılan eğitim etkinliği değerlendirilmesinde OED kullanımı dışındaki diğer bilgilerin %50’nin üstündeki oranlarda kalıcılık gösterdiği sonucuna varılmıştır.