Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi

Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi

Türkiye ve TALIS Anketine Katılan Ülkelerdeki Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Öz Yeterlik ve Mesleki İş Birliği Algılarının Karşılaştırılması

Yazarlar: Ali BOZKURT, Müberra KURSAV

Cilt 5 , Sayı 2 , 2021 , Sayfalar 233 - 256

Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler

Anahtar Kelimeler:Öz yeterlik,TALIS,Mesleki işbirliği,Ortaokul matematik öğretmenleri

Özet: TALIS (The Teaching and Learning International Survey: Uluslararası Öğretme ve Öğrenme araştırması), öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin çalışma koşulları ve okullardaki öğrenme ve öğretme ortamlarını araştıran uluslararası bir araştırmadır. Bu çalışmada Türkiye ve TALIS anketine katılan ülkelerdeki ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algıları ve mesleki iş birliği algıları karşılaştırılmıştır. Araştırmada 2018 TALIS Anketinin verileri kullanılmıştır. Bu verilere OECD tarafından oluşturulmuş veri tabanlarından ulaşılmıştır. TALIS 2018 uygulamasına toplamda 5911’i ortaokul matematik öğretmeni katılmış ve bu öğretmenlerden 238’i Türkiye’de görev yapan öğretmenlerden oluşmuştur. Elde edilen verilerde öğretmenlerin öz yeterlikleri ve mesleki iş birliği algılarını etkileyen faktörler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde korelasyon analizleri yapılarak değişkenler arasındaki ilişki incelenmiştir. Ortalamalar arasındaki farka bakmak için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. ANOVA testiyle grupların farklılığı test edilmiştir. İstatistiksel olarak anlamlı bir p değeri bulunduğunda (p<0,05), bu farkın hangi gruplar arasında olduğunu görmek için çoklu karşılaştırma testleri (Post-hoc testi) kullanılmıştır. Araştırmadan ulaşılan bulgulara göre Türkiye ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algılarının sınıf yönetimi, öğretim ve öğrenci katılımı boyutlarına göre ortalamalarının araştırmaya katılan diğer ülkelere kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür. Mesleki deneyime göre incelendiğinde Türkiye ile diğer birçok katılımcı ülkeler arasında anlamlı, pozitif, zayıf bir korelasyon tespit edilmiştir. Mesleki iş birliğinde ise bazı ülkelerle istatistiksel olarak anlamlı farklar saptanmıştır. Genel olarak bakıldığında da Türkiye’deki ortaokul matematik öğretmenlerinin öz yeterlik algıları katılımcı birçok ülkeye göre yüksek olmasına rağmen iş birliğine dair algılarının düşük çıktığı görülmüştür.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Türkiye ve TALIS Anketine Katılan Ülkelerdeki Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Öz Yeterlik ve Mesleki İş Birliği Algılarının Karşılaştırılması}, volume={5}, number={233–256}, publisher={Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi}, author={Ali BOZKURT,Müberra KURSAV}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Ali BOZKURT,Müberra KURSAV. (2021). Türkiye ve TALIS Anketine Katılan Ülkelerdeki Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Öz Yeterlik ve Mesleki İş Birliği Algılarının Karşılaştırılması (Vol. 5). Vol. 5. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi.
MLA
KOPYALA
Ali BOZKURT,Müberra KURSAV. Türkiye ve TALIS Anketine Katılan Ülkelerdeki Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Öz Yeterlik ve Mesleki İş Birliği Algılarının Karşılaştırılması. no. 233–256, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2021.