Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Mehmet Emin USTA, Fatma ÖZMEN
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Eğitim Teftişi,Müfettişler,Osmanlı Dönemi,Düzenlemeler
Özet: Bu çalışmanın amacı, Osmanlı Döneminde ve günümüz Türkiye’sinde yapılan eğitim teftişine ilişkin kuralları karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Bu kapsamda İstanbul Üniversitesi Kitaplığı arşivinde bulunan 1326 tarihli “Mekâtib-İ İbtidâiye Müfettişlerinin Vezâifine Dâir Talimât” transkribe edilmiştir. Yapılan bu işlemin ardından söz konusu belgedeki eğitim teftişi uygulamaları günümüz eğitim teftişi uygulamaları ile karşılaştırılmıştır. Genel olarak ilgili talimata bakıldığında müfettişlerin görevlerinin tahkikat (soruşturma), teftişat (denetim) ve vasâyâ icrası (halka öğüt verme) olduğu görülmektedir. Günümüzde geçerli 02/12/2016 tarih ve 6764 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre ise Maarif Müfettişleri’nin görevleri rehberlik, işbaşında yetiştirme, teftiş, değerlendirme, inceleme, araştırma ve soruşturma olarak belirlenmiştir. İki dönem mevzuatı karşılaştırıldığında soruşturma ve teftiş işlerinin hala müfettişlerin asli görev tanımı içinde bulunduğu; halkı aydınlatma, işbaşında yetiştirme, değerlendirme, inceleme, araştırma açılarından ise farklılıklar meydana geldiği görülmektedir.