Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Bilimin Doğası Alanında 2013 Yılından İtibaren Yayımlanmış Tezlerin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yazarlar: Hakan Şevki AYVACI, Emine AKDEMİR

Cilt 14 , Sayı 1 , 2017 , Sayfalar 1178 - 1218

Konular:Sosyal

Anahtar Kelimeler:Nature of science,Document analysis,Descriptive analysis

Özet: Bu çalışmanın amacı, bilimin doğası alanında 2013 yılı itibariyle yayımlanan çalışmaları incelemek, yapılan çalışmaların genel çerçevesini çizmek ve bu alandaki araştırmacılara yol göstermektir. Bu amaç doğrultusunda, 2013 yılından itibaren Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez merkezi’nde yayımlanmış olan ve bilimin doğası konusu üzerinde çalışılan 36 teze ulaşılmıştır. Araştırmada, analitik araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Doküman analizi kapsamında tematik analiz gerçekleştirilerek, tezler; araştırma yılı ve türü, amaç, araştırma yaklaşımı, araştırma modeli, örneklem, veri toplama araçları, sonuçlar ve öneriler değişkenleri dikkate alınarak analiz edilmiştir. Her bir değişken için elde edilen veriler, frekans ve yüzde değerleri kullanılarak tablolar ve grafikler halinde sunulmuştur. Yapılan araştırma sonucunda ulaşılan tezlerin amaçları 17 başlık altında toplanmıştır. Araştırmaların modelleri ise 10 kategoride toplanmıştır. Bunun yanında örneklemler 5 ana başlık altında alt başlıkları da içerecek şekilde gruplandırılmıştır. Veri toplama araçları ise nitel veri toplama araçları 17 madde ve nicel veri toplama araçları ise 15 madde halinde sınıflandırılarak incelenmiştir. Bunlara ek olarak sonuçlar teması da incelenerek 26 madde şeklinde sunulmuştur. Son olarak da öneriler teması 20 başlık altında toparlanarak incelenmiştir. Araştırma sonunda, 2013 yılından bu yana bilimin doğası konusunda yapılan tezlerin yıllara göre dağılımında belirgin bir farklılık olmamakla birlikte, yüksek lisans tezlerinin sayısının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Yapılan çalışmalarda, araştırma yaklaşımı olarak karma yaklaşımın, araştırma modeli olarak deneysel araştırma modelinin, örneklem olarak öğretmen adaylarının ve öğrencilerin, veri toplama aracı olarak ise bilimin doğası ölçeği, mülakat ve gözlem tekniklerinin ağırlıklı olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapılan çalışmaların genellikle durum belirleme olarak ele alındığı, yeni ve farklı yönelimlere rastlanmadığı sonucuna ulaşılmıştır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2017, title={Bilimin Doğası Alanında 2013 Yılından İtibaren Yayımlanmış Tezlerin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi}, volume={14}, number={1178–1218}, publisher={Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, author={Hakan Şevki AYVACI,Emine AKDEMİR}, year={2017} }
APA
KOPYALA
Hakan Şevki AYVACI,Emine AKDEMİR. (2017). Bilimin Doğası Alanında 2013 Yılından İtibaren Yayımlanmış Tezlerin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Vol. 14). Vol. 14. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
MLA
KOPYALA
Hakan Şevki AYVACI,Emine AKDEMİR. Bilimin Doğası Alanında 2013 Yılından İtibaren Yayımlanmış Tezlerin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. no. 1178–1218, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017.