![Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi](https://asosindex.com.tr/dergi-img/yyuefd_1305_2020.jpg)
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: İşık Saliha KARAL EYÜBOĞLU
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Science,Prospective teacher,Orientation
Özet: Belli bir sınıf seviyesindeki fen öğretimine ilişkin hedeflerle ilgili bilgi ve inançlar ile fen öğretimine ilişkin genel düşünce şekilleri olarak tanımlanan öğretim oryantasyonları öğretmen uygulamalarını etkilemekte ve şekillendirmektedir. Bu çalışma ile fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programının son döneminde sahip oldukları oryantasyonların belirlenmesi amaçlanmıştır. Özel durum çalışmasının benimsendiği araştırmada, ders planları, gözlemler ve günlükler veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 10 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmenlik uygulamaları dersi kapsamında yürütülen çalışmadan elde edilen veriler tümdengelim analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgular, katılımcıların yarıdan azının öğretmen merkezli, yarıdan fazlasının ise öğrenci merkezli oryantasyonlar sergilediğini ortaya koymuştur. Sergilenen oryantasyonların akademik hassasiyet, didaktik, kavramsal değişim, etkinliğe dayalı ve keşif tipleri üzerinde yoğunlaştığı, öğrencilerin daha özgür ve araştırmacı olduğu yönlendirilmiş araştırma, süreç ve proje temelli öğretim gibi oryantasyonların hiçbir aday tarafından sergilenmediği belirlenmiştir. Öğretmen yetiştirme programının öğrenci-merkezli oryantasyonlar geliştirmede öğretmen adaylarını etkilediği görülmüş ise de, bu etkinin fen bilimleri öğretim programının istediği ölçüde olmadığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca adayların, ‘öğrenci motivasyonunu sağlama’, ‘fen bilgisinin anlaşılmasını kolaylaştırma ve daha kalıcı yapma’ gibi başka amaçlarının da olduğu belirlenmiştir.