Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Hasan BAKIRCI, Emine GÜLSEVEN
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Fen bilimleri öğretmeni,Ders kitabı inceleme,Öğretmen görüşleri
Özet: Bu araştırmanın amacı, 2017 yılında güncellenen ortaokul beşinci sınıf Fen Bilimleri ders kitabının öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Araştırmanın katılımcıları, Van il merkezinde farklı ortaokullarda görev yapan 11 Fen Bilimleri öğretmeninden (3 erkek ve 8 kadın) oluşmaktadır. Bu çalışmada, nitel araştırma yaklaşımı olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış mülakat formu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Öğretmenler, beşinci sınıf Fen Bilimleri ders kitabının öğretim programıyla uyumlu, öğrenci seviyesine uygun ve günlük hayatla ilişkili olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca kitabın; görsellik, ilgi çekicilik ve merak uyandırıcılık gibi ögeleri bakımından yeterli olduğunu dile getirmişlerdir. Öğretmenler, FeTeMM etkinlik sayısının az olması ve etkinliklerin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ölçmede yetersiz olmasını kitabın sınırlılıkları olarak açıklamışlardır. Ders kitabının diğer bir sınırlılığı, öğrencilerin konuyu öğrenip öğrenmediğine dair yeterli sayıda değerlendirme sorularının olmamasıdır. Öğretmenler, etkinlikler için ders saatinin ve öğrencilerin değerlendirildiği soruların arttırılmasını, kitaptaki tüm etkinliklerin yapılmasını ve günümüz sınav sistemlerinin daha çok öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine odaklandığı için ders kitaplarında bu tür etkinliklerin artırılmasını önermişlerdir.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.