![Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi](https://asosindex.com.tr/dergi-img/yyuefd_1305_2020.jpg)
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Sinem ÖZGÜR, Ayhan YILMAZ
Konular:Sosyal
Anahtar Kelimeler:Geçerlik,Güvenirlik,Ölçek uyarlama,Zihinsel durumlar
Özet: Bu araştırmanın amacı Liu, Hou, Chiu ve Treagust (2014) tarafından geliştirilen Zihinsel Durum Kavramsal Öğrenme Envanterinin Türkçe’ye uyarlanarak, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Envanterin özgün dili İngilizcedir ve envanter 40 maddeden oluşmaktadır. Uyarlama çalışması için envanterin Türkçe’ye çevirisi yapılarak, dilsel eşdeğerlik sağlanmıştır. Envanterin kapsam geçerliği için alan uzmanlarının görüşleri alınmış ve envanter 862 lise öğrencisine uygulanmıştır. Yapı geçerliğinin sağlanması amacıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 30 madde ve dört alt boyuttan oluşan modelin iyi uyum gösterdiği tespit edilmiştir [χ2 (397, n=862)= 1902.75, p<.000, RMSEA= 0.066, GFI= 0.87, CFI= 0.94, NNFI= 0.94, χ2 /sd≤5]. Maddelerin faktör yük değerlerinin istatistiksel olarak anlamlı ve 0.30 ile 0.84 arasında yer aldığı tespit edilmiştir. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı duygular boyutu için .841; amaçlar boyutu için .788; iç zihinsel temsil boyutu için .703; dış zihinsel temsil boyutu için .813; envanter içinse .899 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak Türkçe’ye uyarlaması yapılan envanterin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.