Sosyologca
Yazarlar: , Rahşan İnal
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Halit Refiğ,Şehirdeki Yabancı,Sinema,Işçiler,Aydın
Özet: Türkiye’de ilk defa 1960’lı yıllarda “toplumcu gerçekçilik” düşüncesiyle işçilerin emek süreci içinde ve dışındaki yaşam koşullarının konusunu oluşturduğu filmler çekilmiştir. “Gecikme”nin nedeni, Türkiye’de toplumsal sınıfların gelişmeye başladığının fark edilmemiş ya da toplumsal sınıfların varlığının kabul edilmemiş olduğuna işaret etmekle birlikte aynı zamanda filmlere uygulanan sansürün de etkisi azımsanamaz. Bu yıllarda “görünür”lüğün ise yükselen işçi hareketleriyle (grevler, eylemler) ilgisi vardır. Oysa işçi filmleri, işçi hareketlerinin aktarıldığı, işçilerin “kendisi için sınıf” olduğunu ayan beyan ilan ettiği filmlerle sınırlı değildir. Bu nedenle makalenin amacı Halit Refiğ’in yönetmenliğini yaptığı Şehirdeki Yabancı filmini sosyal bilimlerin olanaklarıyla okuma denemesidir.