Sosyologca
Yazarlar: , H. Nazlı Pişkin
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Tüketim,Fast Food,Hamburger,Yemek kültürü,Aile,Yerellik.
Özet: Fast food tüketiminin büyük şehirlerde yaygınlaşmasının yerel yemek kültüründe ne gibi kırılmalara neden olduğu üzerinde durulması gereken bir konudur. Batı’da büyük aile sofrası tablosu, ailenin sosyal yapısının bozulmasına paralel olarak endüstriyel devrimin başlangıcıyla birlikte parçalanmıştı. Batı’da endüstri devriminin ardından yaşananlara benzer olarak günümüzde Türkiye’de de çalışma saati ve mekânındaki değişiklikler, büyük aile yapısının dağılmasının getirdiği sonuçlar, çekirdek aileyi oluşturanların gündelik hayat ritimlerinin birbirinden giderek farklılaşması gibi nedenlerle geleneksel yemek kültürünün bir parçası olan “ailecek sofraya oturma” pratiğinin artık şehirlerde ev dışı mekânlarda uygulanması sıradan hale geldi. Bu durumda, tüketici kendisine en hızlı çözüm ve samimi aile ortamının eşdeğerini sunan mekân olarak gösterilen fast food markalarını tercih etme eğiliminde. Küresel yiyecek kültürü Jean Baudrillard’ın simülasyon kuramına göre bir simülakr dizinin parçasıdır. David Harvey ise Baudrillard’ın izinden giderek küresel yiyecek sektöründeki hakim simülakrlar aracılığıyla dünya coğrafyasının dolaylı olarak tecrübe edildiğini belirtir. Türkiye‘de fast food restauranları mutlu aile evinin simulakrı olmaya doğru gitmektedir. Bu sorun karşısındaki çözümlerden biri gerçek anlamda yerel yemek kültürünün aile sofrasında canlandırılmasıdır.