Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Tülay ŞENEL ÇORUHLU, Gül Nihal KARAGÖZ, Sibel ER NAS
Konular:Sosyal
DOI:10.33711/yyuefd.919436
Anahtar Kelimeler:Hafif düzeyde zihinsel yetersizlik,Fen deney kılavuzu,Fiziksel olaylar,Kavramsal anlama.
Özet: Bu çalışmanın amacı, hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip kaynaştırma öğrencilerine yönelik tasarlanan fiziksel olaylar öğrenme alanı fen deney kılavuzunun öğrencilerin kavramsal anlamaları üzerine olan etkisini incelemektir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 5. sınıfta öğrenim gören hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip 8 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Fiziksel olaylar öğrenme alanına yönelik fen deney kılavuzu aktif öğrenme teknikleriyle zenginleştirilmiş ve Tahmin-Gözlem-Açıklama (TGA) yönteminin entegre edildiği çalışma yaprakları ile avatar uygulamalarından yararlanılarak tasarlanmıştır. Tasarım esnasında her öğrenci için kendi fiziksel özelliklerine benzeyen bir avatar kullanılarak öğrencinin hazırlanan materyale karşı aidiyet duyması sağlanmaya çalışılmıştır. Aynı zamanda, araştırmacılar tarafından gerçekleştirilen deneylerin profesyonel çekimleri de kılavuza yerleştirilmiştir. Araştırmanın amacı kapsamında çalışma yaprakları odaklı görüşmelerden yararlanılmıştır. Öğrencilerin fiziksel olaylar öğrenme alanı ile ilgili çeşitli alternatif kavramlara sahip olduğu tespit edilmiştir. Ancak yapılan uygulama sonrası çoğu alternatif kavramın ortadan kalktığı belirlenmiştir. Hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin ilgi ve dikkat süreleri kısadır. Bu yüzden hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip öğrenciler için öğrenme süreci tasarlarken ilgi çekici etkinliklere yer verilmesi önerilir.