Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Yazarlar: Yusuf ALPDOĞAN, Elif SAZAK
Konular:Sosyal
DOI:10.33711/yyuefd.998268
Anahtar Kelimeler:Otizmli Birey,İşlevsel İletişim Öğretimi,Problem Davranışlar,Artırılması İstenen Davranışlar,Otizmli Birey,İşlevsel İletişim Öğretimi,Problem Davranışlar,Artırılması İstenen Davranışlar
Özet: Bu araştırmada, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan bir bireyin problem davranışlarının ortadan kaldırılmasında ve dersle ilgilenme davranışlarının artırılmasında işlevsel iletişim öğretimin etkililiği incelenmiştir. Araştırma, 11 yaşında, OSB tanısı almış bir erkek çocuğuyla yürütülmüştür. Araştırmada, nicel araştırma türlerinden deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma, deneysel yöntem türlerinden denek sayısına göre planlanmış ve araştırmada tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli ortamlar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, örneklemin problem davranışları nesne elde etmek ve zor bir görevden kaçmak amacıyla sergilediği, işlevsel iletişim öğretimi ile iletişim becerileri öğretildiğinde problem davranışların ortadan kalktığı ve ikinci bağımlı değişken olan örneklemin etkinlikle ilgilenme davranışlarının ise arttığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarından hareketle ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.