Cihanşümul Akademi Sosyal Bilimler Dergisi
Yazarlar: Fatih ÖZKAN , Ali BALTACI
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Ali Suavî,Tanzimat,Eğitim,Medrese,Islahat,Galatasaray Lisesi
Özet: Özet Ali Suavî, Osmanlı?nın son yüzyılında yaşamış ve o günlerin dış siyasetinin önemli olaylarından eğitim sistemine birçok konuda kayda değer eleştiri yazıları yazmış önemli bir İslam eğitimcisidir. Suavî, gazetede devletin dış siyasetteki hamlelerini eleştiren yazılarından sonra hapsedilmiş, ardından Avrupa?ya kaçmış ve Yeni Osmanlılar hareketine katılmıştır. Yaklaşık on sene yurt dışında kalan Suavî, II. Abdülhamid?in affıyla yurda geri dönmüş ve dönemin önemli okullarından Galatasaray Lisesi?ne müdür olarak görevlendirilmiştir. Bir süre sonra bu görevden alınan Suavî, bunu hazmedemeyip Sultan Murad?ı tekrar tahta çıkarmak amacıyla cami vaazlarıyla etrafına topladığı bir grup vatandaşla Çırağan Sarayı?na yürümüş ve bu teşebbüsü esnasında öldürülmüştür.Bu çalışmada, ardında birçok eser bırakmış olan Suavî?nin eğitime dair yazıları üzerinden eğitimle ilgili görüşleri değerlendirilecektir. Bu çerçevede Suavî?ye göre yaşadığı dönemde eğitimin genel durumu, eğitim-öğretimde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunları aşmak için Suavî?nin önerilerinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır.Sonuç olarak yapılan araştırmada elde edilen çalışmada Suavî?nin genel anlamdaki tespitleri arasında ülkedeki eğitim kurumlarının yeterli sayıda olmadığı, medrese eğitiminin süresinin çok uzun olduğu, din ilimleriyle fen ilimlerinin birbirlerinden ayrı görüldüğü ve medreselerin eğitim programında matematik, coğrafya, kompozisyon, özellikle felsefe, düşünce tarihi ve matematik gibi alanlara yeterince yer verilmediği yer almaktadır. Ayrıca öğretmen yeterlikleri ve öğretim usullerinin denetlenmediğini düşünen Suavî, azınlıkların eğitim ve öğretimlerinin de denetlenmediğinden muztariptir. Bunlar gibi tespitleri olan Suavî?nin bu durumdan kurtulmak için alınması gereken önlemler hususunda ise; din ilimleriyle fen ilimlerinin birlikte tahsil edilmesi, öğretim usulünün bir standarda kavuşturulması, bütün okulların birbirine kaynak olacak şekilde sınıflandırılması, temel eğitimin zorunlu tutulması, eğitimin ilçelerde de yaygınlaştırılması, genel eğitim için halktan ve öğrencilerden vergi ve düzenli yardım alınması gibi fikirler ileri sürmüştür.