The Journal of Mesopotamian Studies

The Journal of Mesopotamian Studies

Lêkolînek li ser Mersiyeyên di Edebiyata Klasîk a Kurdî de

Yazarlar: Cihan TURAN, Nusrettin BOLELLİ

Cilt 6 , Sayı 2 , 2021 , Sayfalar 203 - 227

Konular:Edebiyat

DOI:10.35859/jms.2021.976864

Anahtar Kelimeler:Epicede,Kurdish,Classical Kurdish Literature

Özet: Mersiye yüzyıllardan beri Klasik Doğu Edebiyatında önemli bir yere sahip olmuştur. Değer verilen ve sevilen bir insanın ölümünden ötürü yazılan bu şiir türü, bazen şair için yas tutma ve gözyaşı akıtma mekânı bazen de ölen kişiye dua etme, onu övme ve eğer başka birisi tarafından öldürülmüşse katiline beddua etme yeri olmuştur. Bu şiir türü, Klasik Kürt Edebiyatında da önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada başlangıçta ölümden dolayı çekilen acı hakkında bilgi verilip mersiyenin tanımı yapıldı, sonra da yüzyıllara göre Kürt Edebiyatında Kurmanci lehçesiyle hangi şair tarafından kaç mersiyenin yazılmış olduğu belirtilmeye çalışıldı. Ayrıca yapılan çalışma neticesinde elde edilen mersiyeler nazım şekli ve türü açısından değerlendirildikten sonra oranları tablo şeklinde verilip, içerik açısından örneklerle izah edilmeye çalışıldı. Yapılan bu çalışma ile mersiyenin Kürt edebiyatındaki başlangıç tarihi, hangi yüzyılda kaç tane mersiye yazıldığı, mersiyelerde en çok hangi nazım türü ve hangi aruz kalıbının kullanıldığı ve de mersiyelerin içerik açısından hangi seviyede olduğu tespit edilmeye çalışıldı.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Henüz Atıf Yapılmamıştır

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Lêkolînek li ser Mersiyeyên di Edebiyata Klasîk a Kurdî de}, volume={6}, number={203–227}, publisher={The Journal of Mesopotamian Studies}, author={Cihan TURAN,Nusrettin BOLELLİ}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Cihan TURAN,Nusrettin BOLELLİ. (2021). Lêkolînek li ser Mersiyeyên di Edebiyata Klasîk a Kurdî de (Vol. 6). Vol. 6. The Journal of Mesopotamian Studies.
MLA
KOPYALA
Cihan TURAN,Nusrettin BOLELLİ. Lêkolînek Li Ser Mersiyeyên Di Edebiyata Klasîk a Kurdî De. no. 203–227, The Journal of Mesopotamian Studies, 2021.