International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences
Yazarlar: Esra TURAL BÜYÜK, Esra ÖZDEMİR
Konular:Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Anahtar Kelimeler:Adölesan,Bedalgısı,Yeme tutumu
Özet: Giriş :Beden algısı ile yeme davranış bozukluklarının ilişkili olduğu bildirilmektedir. Özellikle adölesan dönem beden algısı ve beslenme sorunlarının yaşandığı bir dönem olarak dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın amacı; lise öğrencilerinin beden algıları ile yeme tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Yöntem: Araştırmanın örneklemini cinsiyet ve üç farklı lise türü dikkate alınarak 240 onuncu sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler soru formu, Beden Algı Ölçeği ve Yeme Tutumu Testi kullanılarak toplanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi; tanımlayıcı istasitikler, Independent Sample t test ve Chi-square ile yapılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %61,25’i kız, %77,9’u çekirdek aile yapısında, %61,41’i gelir giderden fazla, %57’sinin annesinin eğitim durumunu lise mezunu ve o%77.9’unun annesi çalışmamaktadır. Öğrencilerin % 60’ı Beden Kitle İndeksi (BKİ) değer aralığına göre normal kilo aralığında olmasına rağmen öğrencilerin %36.6’sı kendilerini normal kiloda gördüklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin beden algısı puan ortalamaları ve yeme tutumu puanlarının cinsiyet, BKİ ve öğrencilerin kendi kilo algıları arasında ilişki olduğu ve bu durumun istatiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür (p<0.05). Öğrencilerin yeme tutumu puanlarının cinsiyet ve BKİ değerleri arasında ilişki olduğu ve bu durumun istatiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür (p<0.05). Öğrencilerin beden algısı puan ortalamaları ile yemek yeme tutum testi puanları arasında istatiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0.05). Yeme tutum puanı <30 ‘ın altında olan öğrencilerin daha fazla beden algısı puan ortalamalarına sahip olduğu görülmüştür. Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda lise öğrencilerinin beden algısı ile yeme tutumu arasında ilişki olduğu, erkek öğrencilerin daha fazla beden algısına sahip iken kız öğrencilerin daha fazla yanlış yeme tutumu sergiledikleri görülmüştür. BKİ değerleri normal aralıkta olan öğrencilerin daha sağlıklı beden algısına ve yeme tutumuna sahip oldukları bulunmuştur.