International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences
Yazarlar: Halil Ugur HATİPOGLU, Eda SUNNETCİ SİLİSTRE
Konular:Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Anahtar Kelimeler:Diabetes mellitus,Öğretmeğitimi,Okul
Özet: Tip-1 Diyabetes Mellitus (T1DM) ciddi komplikasyonları olan,sık görülen endokrinolojik hastalıktır. Son prevalans çalışmalarında hastalığın sıklığının artmakta olduğu bildirilmektedir. Hastaların zamanlarının çoğunu birlikte geçirdikleri aileleri ve öğretmenlerinin T1DM farkındalığının artırılması gereklidir. Bu çalışmanın amacı, T1DM eğitiminin, öğretmenlerin hastalık konusundaki farkındalıkları üzerindeki etkilerini araştırmaktır. İstanbul'un farklı bölgelerinde bulunan 203 ilkokul, ortaokul ve lise 2009 yılı için gözden geçirilmiş ve söz konusu okullarda görev yapan 1006 öğretmen ile T1DM tanısı alan 114 öğrencileri çalışmanın ilk bölümüne dâhil edilmiştir. Katılımcılardan hastalıkla ilgili farkındalıklarını değerlendirmek amacıyla T1DM ile ilgili soruların yer aldığı bir form doldurmaları istenmiştir. Daha sonra katılımcı öğretmenler iki çocuk doktoru tarafından yürütülen bir eğitim programına dâhil edilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde katılımcı öğretmenlerin ve aynı okullardan T1DM tanısı alan farklı 67 öğrencilerinin 2013 yılında aynı formu doldurmaları istenmiştir. Öğretmenlerin DM konusunda eğitilmesinin, hastalığın neden olduğu komatöz durumların görülme riskini azalttığı ayrıca sınıfta insülin enjeksiyonu yapılması oranlarını, okulda atıştırmalık tüketilmesini ve hem okulda hem de evde kan şekeri ölçülmesini önemli ölçüde olumlu etkilediği gözlenmiştir. Ek olarak, karbonhidrat sayımı yapan çocukların sayısı ve dersler sırasında hasta öğrencilerin miksiyon için tuvalete gitmelerine izin verme sıklığı da eğitimden sonra önemli ölçüde artmıştır. Bu çalışma, ilkokul ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlere T1DM ile ilgili eğitim verilmesinin hastalığın seyrini olumlu yönde etkileyebileceğini göstermektedir.