International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences
Yazarlar: Ayşe SEZER BALCI, Nurcan KOLAC, Elif KESKİN, Rahime POYRAZ
Konular:Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Anahtar Kelimeler:Okul tuvaleti,Öğrenci,Temizlik
Özet: Bu çalışmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin okul tuvaletlerini kullanma durumu ve etkileyen faktörleri belirlemektir. Tanımlayıcı bir çalışma olan araştırmanın evrenini İstanbul İli Kadıköy İlçesinde bulunan altı ilköğretim okulunda Ocak-Mayıs 2017 tarihleri arasında öğrenim gören, ilköğretim öğrencileri oluşturdu (N=706). Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen okul tuvaleti soru formu kullanıldı. Veri analizinde tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde, ortalama) ve ki kare testi kullanıldı. Öğrencilerin %51.3’ü erkek, %91.7’si 8-11 yaş aralığındadır. Öğrencilerin %56.4’ü okul tuvaletlerini kullanmakta, %95.4’ü tuvalet kullanımı sonrası ellerini yıkamaktadır. Öğrencilerin %73.5’i okul tuvaletlerinin kötü kokulu, kirli ve dağınık olduğunu, %70.4’ü el kurulamak için kağıt havlu olmadığını, %66.7’si tuvalet kağıdı olmadığını, %59.5’i tuvalet kapılarının kilitlenmediğini belirtti. Tuvaletlerde su olması, kapılarda kilit olması ve sifon çalışma durumu öğrencilerin okul tuvaletini kullanımını etkileyen faktörler arasındadır (p<0.05). Sonuç olarak öğrenciler tuvaletlerde el kurutucu ya da kağıt havlu bulunmaması, kapıların kilitlenmemesi, tuvaletlerin pis, kötü kokulu olması gibi nedenlerle, okul tuvaletlerini kullanmaktan kaçınmaktadır.