Sanat Dergisi
Yazarlar: Kani ÜLGER
Konular:Sanat
DOI:10.47571/ataunigsfd.879739
Anahtar Kelimeler:Sanat Eleştirisi,Sanat Akımları,Sanat Eseri İnceleme Yaklaşımları,Sanat Eleştirisine Bütüncül Yaklaşım İzleği
Özet: Sanat Eleştirisi dersi belli yöntemlere dayalı olarak sanat yapıtını nesnel bir biçimde ele alıp, inceleyen ve bu inceleme sonucunda olabildiğince nesnel sonuçlara ulaşmayı amaçlayan bir ders olarak ön plana çıkmaktadır. İlgili dersin sadece bir yönteme dayalı olarak işlenmesi ise, öğretim çıktıları açısından sorun oluşturabilmektedir. İlgili alan yazına baktığımızda, sanat eleştirisinde mevcut kullanılan yöntemlerin sanat eserine kendi odak noktalarından yaklaştıkları görülmekte ve eleştirinin nesnel yapılabilmesinde yeterli olmadığı değerlendirilmektedir. Dolayısıyla, sanat eleştirisinde daha geniş bakış açılarına ihtiyaç olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın araştırma problemi; “Sanat eleştiri dersinin işlenmesinde bütüncül bir yaklaşım getirilebilir mi?” biçiminde düzenlenmiştir. İlgili problem doğrultusunda araştırmanın amacı; sanat eleştiri dersinin işlenmesinde bütüncül bir yaklaşım önerisinin düşünsel temellerinin ortaya çıkarılması, biçiminde özetleyebiliriz. Betimsel nitelikte doküman analizi yöntemiyle yapılan araştırmada ulaşılan bulgulara göre; sanat eleştirisinde mevcut yöntemlerin sanat yapıtını incelerken, ağırlıklı olarak kendi bakış açılarını dikkate aldıkları, bütüncül bir yaklaşım sergileyemedikleri ortaya çıkarılmıştır. Mevcut bulguya dayanarak, karmaşık bir süreci içeren sanat eserinin kronolojik bağlamda sanat akımları izdüşümünde, dönem özellikleri ve bilimsel gelişmeler ışığı altında incelenmesinin, eseri anlama/anlamlandırmada daha bütüncül bir yaklaşım içerebileceği sonucuna varılmış ve bu sonuca ilişkin geliştirilen; Sanat Eleştirisine Bütüncül Yaklaşım İzleği’nin sanat eleştiri dersinde uygulanması önerilmiştir.