Dijital Comunication Journal
Yazarlar: Sedat CERECİ
Konular:-
Anahtar Kelimeler:Covid 19,Medya,Pandemi,Korona,Salgın,Türkiye.
Özet: Dünya gündeminden esinlenen ve dünya gündemini oluşturan medya, 2020 yılında temel materyal olarak koronavirus konusunu kullanmış ve tüm dünyada etkili bir gündem oluşturmuştur. Bu çalışmada, 2019 yılının sonlarında başlayan Koronavirüs Pandemisi’nin insanlarda neden olduğu etkiler araştırılarak, medyanın Koronavirüs ile ilgili yayınları ve bu yayınların insanlardaki etkileri, yayınlara verilen tepkiler değerlendirilmiştir. Türkiye’de, 23 ilde yaşayan ve rastsal olarak seçilen 820 kişiyle sosyal medya aracılığıyla yapılan gayriresmi söyleşilerde, Pandemi ve medya ile ilgili sorular sorulmuş ve yanıtlar değerlendirilmiştir. Dünya, tarihinde yaşadığı ölümcül felaketlerden birini 2019 yılı sonlarından başlayarak yaşamış, tehlikeli bir salgın hastalık tüm dünyada hızla yayılmıştır. Ansızın ortaya çıkan ve yayılan salgında pek çok ülke tehlikenin farkına varamamış ve büyük kayıplar vermiştir. Covid 19 adıyla anılan virüs, ölümcül karakteriyle tüm anakaralara yayılmıştır. Ekonomiden sosyal yaşama kadar bütün alanları etkileyen Pandemi sürecinde medya da etkin bir rol oynamış, Pandemi Günlüğü ile bilgi akışı sağlamıştır. Korona tehlikesini algılayan insanlar salgın sürecini, kendilerine en yakın medyadan izlemişler, gündemden ayrılmamaya çalışmışlardır. Korona günlerinde medya, sürekli ve etkin biçimde pandemi ile ilgili gelişmeleri aktarmıştır. Türkiye’de yapılan bir araştırma, Türkiye’de yaşayan insanların, medyanın Pandemi konusunda yaptığı yayınlara karşı tepkilerini ve eleştirilerini ortaya koymuştur. Türkiye’nin değişik illerinde yaşayan kişilerle sosyal medya aracılığıyla yapılan görüşmelerde, medyanın Pandemi sürecindeki yayınlarına karşı gösterilen tepkiler değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan bireylerin çoğu küresel salgınla ilgili gelişmeleri televizyondan veya sosyal medyadan izlediğini belirtmiş medyadaki çelişkili bilgilere ve yorumlara kızdıklarını Pandemiyle ilgili kamu spotlarını ve uyarıları genelde beğendiklerini belirtmişlerdir. Korona günlerinde medyanın yaptığı yayınlara gösterilen tepkiler, toplumun karakteristiğini de ortaya koymakta, toplumsal değerlere verdiği önemi ve yönetimden beklentilerini de dile getirmektedir. Türkiye’de Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sedat Cereci’nin yaptığı Korona ve medya ilişkisi konulu araştırmada, Türk toplumunun konuya yaklaşımı ve öteden beri sahip olduğu tutumlar ortaya çıkmıştır. Türk toplumu, medyada yer alan çelişkili bilgilere ve yorumlara güvenmezken, toplumsal gereceklerden uzak yaşayan kişilerin uyarıda bulunmasını da hoş karşılamamıştır. Devletin, Pandemi konusunda izlediği politika ve uygulamalar genelde onaylanmış, konuyla doğrudan ilgisi bulunmayan kişilerin medyada konuşmaları onaylanmamıştır. Türk toplumu, Pandemi boyunca medyayı yakından izlemiş ve medya yayınlarını, geleneksel karakteristiğine ve değerlerine uygun bir biçimde değerlendirmiştir.