Geriatrik Bilimler Dergisi
Yazarlar: Rabia YAMAN EREN, Merdiye ŞENDİR
Konular:Tıp
DOI:10.47141/geriatrik.853139
Anahtar Kelimeler:Hemşirelik,Yaşlı birey,Simülasyon
Özet: Amaç: Bu sistematik inceleme, yaşlı bireylerin bakımında hemşirelik yetkinliğinin arttırılmasına yönelik kullanılan eğitim yöntemlerinin sonuçlarını değerlendiren çalışmaları sistematik olarak incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Çalışmanın evrenini Mart-Ekim 2020 tarihlerinde Sağlık Bilimleri Üniversitesi elektronik veri tabanları, “Türk Tıp Dizini”, “ULAKBİM”, “Pubmed”, “Google Scholar”, “Science Direct”, “Networked Digital Library of Theses and Dissestations” taranarak ulaşılan 350 makale oluşturmuştur. İncelemede “simülasyon”, “hemşirelik” ve “yaşlı birey” anahtar kelimeleriyle Türkçe ve İngilizce olarak son on yılda yayınlanmış (2010-2020), yayın dili Türkçe ya da İngilizce olan, tam metni bulunan makaleler seçilmiştir. Bu makalelerden araştırma kriterlerini karşılayan toplam 17 makale incelemenin örneklemini oluşturmuştur. Bulgular: Yaşlı bireylerin bakımında hemşirelik yetkinliğinin arttırılmasına yönelik kullanılan eğitim yöntemlerine ilişkin çalışmaların sistematik incelemesinde araştırmaya dahil edilen 2 çalışmanın örneklemini klinik/çalışan hemşireler, 15 çalışmanın örneklemini ise hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. Klinik hemşireler ile yapılan çalışmalarda hemşirelerin yaşlı bireylere yönelik bakım kalitesinin, tutum ve istekliliklerinin arttığı saptanırken, öğrenciler ile ilgili yapılan çalışmalarda ise bilgi, beceri, tutum, farkındalık, empati, bakım motivasyonu ve klinik karar verme becerilerinin arttığı saptanmıştır. Sonuç: Hemşirelere yönelik olarak hizmet içi eğitim programları içerisinde simülasyon temelli eğitimlerin gerçekleştirilmesi, yaşlı bireylere yönelik bakım becerilerinin ve yetkinliklerinin güçlendirilmesinde ve bakım maliyetinin en aza indirilmesinin sağlanmasında etkili olduğu görülmektedir.