Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
Yazarlar: Gülsüm Ecem DEMİRDAĞ, İrem AYHAN SELÇUK
Konular:Beşeri Bilimler, Ortak Disiplinler
DOI:10.47994/usbad.815427
Anahtar Kelimeler:Kentsel Raylı Sistemler,Mekânsal Etkiler,Arazi Kullanım ve Ulaşım İlişkisi,Plan Değişikliği,İzmir
Özet: Bu araştırmanın temel amacı İzmir Metro sistemi çevresinde meydana gelen mekânsal değişim ve gelişimle birlikte demografik değişimlerin incelenmesi ve planlama pratiğinin yerinin irdelenmesidir. Bu kapsamda metro hattının 1000 metrelik etki alanı içinde gerçekleştirilen plan tadilatları ve kent bütününde yarattığı demografik ve çevresel etkiler incelenmiş, metro hattının inşasıyla aralarındaki ilişki analiz edilmiştir. Yapılan analiz ve araştırma sonucunda metro hattının mahallelerdeki nüfus ve yoğunluk değişimleri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı, Kazımdirik mahallesi haricinde anlamlı değişimlerin meydana gelmediği ve yapılan plan tadilatlarının tekil talepler üzerinden devam ederek kapsamlı değişimlerin meydana gelmediği bulunmuştur. Mahallelerin metro duraklarına erişilebilirliğiyle gerçekleştirilen plan tadilatları arasında istatistiksel açıdan 0,10 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Raylı sistemlerin mekânda anlamlı değişimlere sebep olabilmesi için planlama ve ulaşım pratiklerinin entegrasyonu ve eşgüdümlü çalışması son derece önemlidir. Planlama ve ulaşım pratiklerinin aralarındaki ilişkinin düzeyi yapılan ulaşım yatırımlarının mekânda yarattığı etkilerin anlamlı, gerçekleştirilebilir ve planlanabilir olmasıyla doğrudan ilişkili olduğu da çalışmanın önemli sonuçlarından biridir. Bu çalışma Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü’nde tamamlanan yüksek lisans tezinden üretilmiş olup; aynı zamanda Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumu’nda (USVES) bildiri olarak sunulmuştur.