Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
Yazarlar: Sevilay BULUT
Konular:Edebiyat
DOI:10.47994/usbad.867815
Anahtar Kelimeler:Çocuk Edebiyatı,Okuma kültürü,Uygulama ve araştırma merkezi
Özet: Bu araştırma; Türkiye ve dünyadaki okuma kültürü, çocuk kitapları ve çocuk edebiyatı bağlamında çalışmalar yapan uygulama ve araştırma merkezlerinin yürüttüğü etkinlikleri ve çalışmaları betimlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada doküman analizi yönteminden yararlanılmıştır. Veri kaynakları 21 ülkeden 37 uygulama/araştırma merkezi ve 3 derneğin/topluluğun gerçekleştirdiği çalışmalara ilişkin bilgilerin paylaşıldığı resmi internet sayfalarıdır. Bu sayfalarda paylaşılan bilgilerden elde edilen veriler betimsel kodlama yoluyla çözümlenmiştir. Bu çözümleme sonucunda elde edilen veriler: Amaç, Eğitim, Araştırma, Ulusal/Uluslararası Bağlantılar, Tanıtım/Yayınlaştırma kategorileri ve bunlara ait alt kategoriler altında sınıflandırılmıştır. Araştırma sonucunda merkez ve derneklerin okuma kültürü, çocuk kitapları ve çocuk edebiyatı alanının gelişmesi ve bu alanda çalışan araştırmacıların desteklenmesinde etkin rol alabildiği anlaşılmıştır. Merkezlerin bazılarının bir üniversite çatısı altınca hizmet verdiği, bunların dışında kalanlarınsa bir üniversiteyle iş birliği içinde çalıştığı görülmüştür. Az sayıda merkez ise bağımsız çalışmalar yürütmektedir. Merkezlerin çocuklarla gençlerin yanı sıra aileler, öğretmenler, araştırmacılar ve yazarlar için çeşitli çalışmalar yürüttüğü belirlenmiştir.