Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi

Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi

Harita Okuma ve Yorumlama Becerisinin İncelenmesi

Yazarlar: Ahmet ABBAK

Cilt 4 , Sayı 1 , 2021 , Sayfalar 158 - 180

Konular:Eğitim, Bilimsel Disiplinler

DOI:10.53047/josse.829665

Anahtar Kelimeler:Sosyal bilgiler dersi,Harita okuma ve yorumlama becerisi,Coğrafya

Özet: Bireylerin sosyal hayata uyumu için gerekli becerileri ve deneyimleri kazanmalarında rol oynayan derslerinden biri de sosyal bilgiler dersidir. Coğrafyanın dağılış ilkesini gösteren, bilgiyi anlamlandıran ve günlük hayatın her safhasında kullanılan haritalar, sosyal bilgiler dersinde kullanılan bir materyaldir. Haritaların nasıl okunacağı ve yorumlanacağı hem eğitim hem de iş hayatı için oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve ortaokul öğrencilerinin harita okuma ve yorumlama becerilerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen öğretmen ve öğrenci anketi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise betimsel istatistik tekniklerinden frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına lisans yıllarında harita ile ilgili bilgisayar uygulamaları konusunda eğitim verilmesi gerektiği (=4,80) belirlenmiştir. Ayrıca derslerde harita okuma ve yorumlama becerisini geliştirmek için Google-Earth gibi dijital platformlardan yararlanan öğretmenlerin ortalamasının =1,65 olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilere göre sosyal bilgiler dersleri için haritalar önemlidir (=4,90), öğrenciler harita üzerindeki renklerin anlamlarını bilmektedirler (=4,19); ancak öğrencilerin taslak harita çizme konusunda problem yaşadıkları belirlenmiştir (=3,21). Öğrencilerin haritaları az da olsa telefondan, navigasyon cihazlarından, dijital platformlardan ve akıllı tahtalardan eğlenceli bir şekilde yararlandıkları görülmüştür. Ülkemizdeki öğretim programları, okul öncesinden ortaöğretime kadar harita okuma ve yorumlama becerisi yönünden zenginleştirilmelidir. Ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarındaki haritaların kartografik tasarımları, öğrencilerin yaşına ve biliş düzeyine uygun olarak yeniden gözden geçirilmelidir. Harita okuma ve yorumlama becerisine yönelik dijital uygulamalar, e-içerikler ve etkileşimli oyunlar hazırlanmalıdır.


ATIFLAR
Atıf Yapan Eserler
Sonuçların tamamını görmek için Asos İndeks'e üye bir üniversite ağından erişim sağlamalısınız. Kurumunuzun üye olması veya kurumunuza ücretsiz deneme erişimi sağlanması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Dergi editörleri editör girişini kullanarak sisteme giriş yapabilirler. Editör girişi için tıklayınız.

KAYNAK GÖSTER
BibTex
KOPYALA
@article{2021, title={Harita Okuma ve Yorumlama Becerisinin İncelenmesi}, volume={4}, number={158–180}, publisher={Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi}, author={Ahmet ABBAK}, year={2021} }
APA
KOPYALA
Ahmet ABBAK. (2021). Harita Okuma ve Yorumlama Becerisinin İncelenmesi (Vol. 4). Vol. 4. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi.
MLA
KOPYALA
Ahmet ABBAK. Harita Okuma ve Yorumlama Becerisinin İncelenmesi. no. 158–180, Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2021.