Turkish Journal of Science and Health
Yazarlar: Sibel ŞENTÜRK ŞENTÜRK, Nazife BAKIR
Konular:Hemşirelik
DOI:10.51972/tfsd.846740
Anahtar Kelimeler:Manevi değer,Bireyselleştirilmiş bakım algısı,Hemşirelik öğrencisi
Özet: Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin manevi değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algılarına etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı-kesitsel nitelikteki bu araştırma, 27 Şubat-13 Mart 2020 tarihleri arasında 555 hemşirelik öğrencisi ile tamamlanmıştır. Veriler, literatür doğrultusunda oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, Maneviyat Ölçeği (MÖ) ve Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası- A Hemşire Versiyonu (BBS-A) ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistikler, Student t testi, One-Way ANOVA ve Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin MÖ puan ortalamasının 23.49±5.07, BBS-A puan ortalamasının ise 3.99±0.74 olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyet, kaldığı yer ve maneviyat düzeyi değişkenleriyle MÖ ve BBS-A skalasından aldıkları puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerin MÖ ile BBS-A skalası toplam puan ortalaması ve alt boyutları arasında ise pozitif yönde zayıf bir ilişki saptanmıştır (p<0,01). Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin manevi değerleri arttıkça bireyselleştirilmiş bakım algıları da artmaktadır. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim müfredatlarında ‘maneviyat’ ve ‘bireyselleştirilmiş bakım’ kavramlarının vurgulanması, bilgilendirilmesi ve farkındalıklarının arttırılması önerilmektedir.